Sähköpotkulaudat ilmestyivät Suomen katukuvaan, mutta miten niitä pitäisi käyttää? – "Puolivihaista palautetta tulee, kun lautoja jätetään mihin sattuu"

Sähköpotkulaudat ovat ilmestyneet tänä kesänä kaduille, mutta niiden käyttö on hämmentänyt sekä niiden käyttäjiä että muita kaduilla liikkujia.

Suomen liikennelainsäädäntöä muutettiin vuonna 2016 siten, että se sallii myös sähköpotkulautojen käytön. Liikenne- ja viestintäviraston johtava asiantuntija Jussi Pohjonen kertoo, että muutama vuosi meni harjoitellessa, mutta tänä kesänä sähköpotkulaudat ovat tulleet jäädäkseen.

Liikenne- ja viestintävirastolle on tullut jonkin verran palautetta sähköpotkulaudoista, Pohjonen kertoo Huomenta Suomen haastattelussa. 

– Kyllähän sellaista puolivihaista palautetta tulee, kun ei osata liikennesääntöjä ja niitä [lautoja] jätetään mihin sattuu, Pohjonen sanoo.

– Eli tällaista huonoihin käytöstapoihin liittyvää palautetta lähinnä.

Liikenneturvallisuus on käyttäjien vastuulla

Sähköpotkulautoja vuokraavan Hoop -yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Jerry Jalava arvioi, että lautoja on Suomessa tällä hetkellä noin 1000 kappaletta.

Lainsäädännöllisesti sähköpotkulauta rinnastuu polkupyörään, ja sen suurin sallittu nopeus on 25 kilmetriä tunnissa. Sähköpotkulautaan pätevät samat liikennesäännöt kuin polkupyörään, eli myös kypäränkäyttöön on velvollisuus.

Jalavan mukaan liikenneturvallisuus on pitkälti kiinni siitä, kuka lautaa käyttää ja miten. Sähköpotkulautoja on käytetty ohjeiden vastaisesti, koska ihmiset eivät välttämättä tiedä miten niitä tulisi käyttää.

Perusliikennesäännöt ja perusjärjen käyttö tulisi aina pitää mielessä, liikkuipa millä tahansa. 

– Eihän kukaan fillarillakaan nosta lasta keskitangolle istumaan poikittain ja lähde liikkeelle, Jalava sanoo.

Katso Huomenta Suomen keskustelu sähköpotkulaudoista kokonaisuudessaan yllä olevalta videolta!

Lue myös:

    Uusimmat