Sähköauto joutuu onnettomuuteen todennäköisemmin kuin polttomoottoriauto. Lisäksi niiden korjaaminen on jopa kaksi kertaa muita autoja kalliimpaa.
Liikennevakuutuskeskuksen (LVK) teettämän selvityksen mukaan sähköautojen omaisuusvahinkojen korvaukset ovat noin kaksinkertaiset muihin autoihin verrattuna.
Kolarikorjaukset ovat kalliimpia kuin polttomoottoriautoilla, minkä lisäksi sähköautoilla on suurempi todennäköisyys joutua onnettomuuteen.
Selvityksessä onkäytettiin suomalaisen aineiston lisäksi myös Norjan, Ruotsin ja Yhdysvaltojen tietoja. Sähköautolla tarkoitetaan selvityksessä sekä täyssähköautoja että ladattavia hybridejä.
Korjaaminen vaatii uudenlaista osaamista
Selvityksen mukaan sähköautojen kolarikorjaus on noin 1,5 kertaa kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen. Tähän vaikuttaa se, että sähköautot ovat tällä hetkellä uusia ja hintaluokaltaan kalliita. Mikäli auton akku vaurioituu kolarissa, nousevat kustannukset entisestään.
– Sähköautojen kolarikorjaaminen vaatii uutta ja erilaista osaamista kuin polttomoottoriautojen. Sähköautojen yleistyessä osaavan työvoiman saatavuus tulee olemaan haaste ja korjausalan koulutukset tulevat olemaan välttämättömiä, LVK:n tekninen päällikkö Tuomo Toivanen huomauttaa.
2:26
Jos sähköauto joudutaan lunastamaan, vakuutusyhtiölle koituva lunastuskulu on polttomoottoriautoa suurempi.
Lunastuskuntoisen sähköauton korjaaminen on kallista, sillä sähköautokannan pienuudeen ja uutuuden vuoksi niiden varaosille ei ole vielä muodostunut kysyntää.
Korkeampia kustannuksia selittävät monet tekijät
Suurikokoisten sähköautojen polttomoottoriautoja korkeammaksi arvioitu riski joutua onnettomuuteen muodostuu useasta seikasta.
Sähköautot kiihtyvät nopeasti ja voivat yllättää sekä kuljettajan että muut tienkäyttäjät. Toisaalta sähköauton vauhti voi myös hidastua yllättäen virran katketessa, sillä kytkintä ei ole.
Lisäksi vaikutusta voi olla muilla tekijöillä kuten teknologian tuomalla väärällä turvallisuuden tunteella, joka voi johtaa riskien ottamiseen.
Riskiin vaikuttavat myös ajokilometrien suuri määrä ja ajon painottuminen keskimääräistä enemmän suurkaupunkialueille.
Luonnollisesti sähköajoneuvot joutuvat osalliseksi myös toisten ajoneuvojen aiheuttamiin onnettomuuksiin.
Sähköautokanta painottuu tällä hetkellä suurikokoisiin autoihin, mikä näkyy selvityksen tuloksissa. Mikro- ja pienautoluokassa vastaavaa onnettomuusriskiä ei ole voitu todeta.
Näkyy myös vakuutusten hinnoissa – ainakin vielä
Korkeampien korjaus- ja lunastuskustannusten sekä suuremman onnettomuusriskin vuoksi sähköautojen omaisuusvahinkojen korvaukset ovat selvityksen perusteella noin kaksinkertaiset muihin autoihin verrattuna.
– Valitettava fakta on, että sähköautovahinkojen korkeat kustannukset voivat mahdollisesti ainakin alkuvaiheessa näkyä vakuutusten hinnoissa. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että tilanne voi muuttua tulevaisuudessa, LVK:n johtaja Janne Jumppanen huomauttaa.
Selvityksen tuloksissa näkyy, että tällä hetkellä liikenteessä olevista sähköautoista suuri osa on isokokoisia ja automerkkejä on vain vähän, mikä yksipuolistaa aineistoa.
– Perinteisen kokoisilla sähköautoilla erot polttomoottoriautoihin eivät ole yhtä suuret. Todennäköisesti sekä korjauskustannukset että onnettomuusriskit laskevat sähköautojen yleistyessä ja sähköautokannan monipuolistuessa, Jumppanen arvioi.
Selvityksessä keskeiseksi huomioitavaksi tekijäksi nousi myös sähköautojen latauksen turvallisuus. Akkuun kulkee ladatessa suuria virtoja pitkiä aikoja. Kaikissa kohteissa, joissa sähköautoja ladataan, tulee kiinnittää erityistä huomiota latauslaitteiden sähkö- ja paloturvallisuuteen.
Sähköauto tarvitsee vähemmän huoltoa
Vaikka sähköauton korjaaminen on kolarin tapahduttua kalliimpaa kuin polttomoottoriauton, tarvitsevat ne yleisesti ottaen vähemmän huolenpitoa, mikä auttaa laskemaan arjen käyttökustannuksia.
Pohjoismaiden suurin vauriokorjaamoketju Werksta laajeni Norjaan viime syksynä. Yhtiö on pyrkinyt laajentamaan Norjan-verkostoaan voimakkaasti jo tänä vuonna.
– Sähköautojen määrän kasvu on ollut viime vuosina niin merkittävää, että kaikki toimijat kamppailevat sen kanssa, että saisivat lisättyä kapasiteettia, totesi Werkstan suuromistaja ja konsernijohtajan paikalta yhtiön hallitukseen kesällä siirtynyt Patrik Puskala.
Vaikka kapasiteettia uupuu, perinteisten toimijoiden osalta sähköautojen määrän kasvu näkyy siten, että autojen huolto- ja korjaustarpeet ovat selvästi vähentyneet.
– Huoltotarpeet ovat vähäisempiä. Sellainen perinteinen mekaaninen huolto näyttäisi vähenevän, Puskala kertoi kesän tiedotteessa.
Lähde: Liikennevakuutuskeskus, Werksta
Lue myös: Miten tulee toimia, jos ohiajava auto roiskauttaa loskat päälle jalkakäytävällä kulkiessasi?