Jos Thierry Neuville saisi päättää, rallin MM-sarjan kilpailuformaattiin tehtäisiin valtava mullistus.
Hyundai-tähti Neuville on ollut yksi äänekkäimmistä kuljettajista, mitä tulee keskusteluun rallin MM-sarjan tulevaisuudesta. Neuville vaati aiemmin tänä vuonna, että kuljettajia pitäisi kuunnella enemmän sarjan sääntöjä rukatessa.
Hyundai-tähden vaatimukseen reagoitiin lopulta, ja ennen kesäkuun alussa järjestettyä Sardinian MM-rallia sarjan tähdet pääsivät kertomaan mielipiteitään, ideoitaan ja huolenaiheitaan suljettujen ovien takana pidetyssä keskustelutilaisuudessa.
LUE MYÖS: Hyundailta iso ilmoitus Teemu Sunisesta
Neuvillen mukaan rallin MM-sarjan pitäisi muuttua huomattavasti, jotta siitä tulisi vetovoimaisempi. Eikä kyse ole niinkään teknisistä säännöistä, joilla on yritetty houkutella tuloksetta uusia tiimejä mukaan pääluokkaan.
– Formaatti on liian monitahoinen ja siitä puuttuu selkeästi viihdyttävä osuus. Meidän pitäisi luoda sarjan sisällä tarinoita, joiden avulla katsojat voisivat samaistua henkilöihin ja talleihin. Näin he voisivat kannustaa jotakin ja toisaalta olla jotain muuta vastaan, Neuville sanoo ranskalaisen Autohebdo-lehden haastattelussa.
– Nykyään kaikki haluavat kertoa mielipiteensä, mutta se toimii vain silloin, jos taustalla on tarinoita ja eri henkilöhahmoja. Tällä hetkellä sellaisia ei ole.
Neuville aloittaisi mullistuksen tiivistämällä kisaviikonloppuja. Nykyään osakilpailut käynnistyvät torstaiaamuisin testierikoiskokeella, ja torstai-iltana ohjelmassa ovat lähtöjuhlallisuudet ja yleisöerikoiskoe. Perjantaina, lauantaina ja sunnuntaina paahdetaan perinteisillä erikoiskokeilla ennen maaliseremonioita.
– Formaattia voitaisiin lyhentää siten, että kisat kestäisivät kaksi päivää. Mutta tämä ei toisaalta estäisi sitä, että mukana voisi olla erityisiä ralleja, kuten aiemminkin. Se kuuluu edelleen lajin dna:han. Esimerkiksi Monte Carlon ralli voisi kestää neljä päivää ja Kenia kenties kuusi päivää. Mukana voisi olla kolme tai neljä tällaista kisaa vuodessa.
Neuville tekisi myös Suomen MM-rallista yhden näistä erityisistä osakilpailuista – tosin huomattavasti suppeammassa muodossa.
– Suomi voitaisiin viedä läpi yhdessä tai puolessatoista päivässä. Näin siitä tulisi todellinen sprintti, Neuville ehdottaa.
Hyundai-kuljettajan mukaan kalenterissa voisi olla myös sellaisia kisoja, joissa ajettaisiin pelkästään pitkiä erikoiskokeita esimerkiksi kaksi per päivä.
– Muutoksia täytyy tehdä, koska nyt toistamme aina samaa asiaa. Silloin tarinan kertominen on hankalaa. Nyt ainoa tarina on muutaman kuljettajan välinen taistelu – jos edes sellainen on.
Neuville on antanut aiheelle paljon ajatusta, sillä hän on huomioinut myös pistelaskujärjestelmän ehdotuksessaan.
– Skaalaa voisi muuttaa siten, että kuusipäiväisestä Kenian rallista voisi saada 40 pistettä ja Suomessa olisi jaossa puolet siitä.
– Voisimme tehdä vaikka mitä, mutta tällä hetkellä kukaan ei tee mitään. Nyt on korkea aika, Neuville paaluttaa.