Kalle Rovanperältä ja kumppaneilta huutia FIAlle: "Sydämeeni sattuu"

Rallin MM-sarjaan valmisteilla poikkeuksellisen rohkea sääntöpaketti – ”Tämä on oikea suunta” 2:38
Rallin MM-sarjaan valmisteilla poikkeuksellisen rohkea sääntöpaketti – näin kommentoivat Jari-Matti Latvala ja WRC Promoterin Peter Thul: ”Tämä on oikea suunta”

Kansainvälisen autoliiton (FIAn) ylin päättävä elin, Maailman moottoriurheiluneuvosto, julkisti helmikuun lopussa suuntaviivat rallin MM-sarjan kehittämiseksi tulevina vuosina. MM-sarjan huippukuljettajat suhtautuvat ehdotuksiin kriittisesti, jopa kielteisesti.

FIAn suunnitelmista on käyty viime viikkoina kovaa keskustelua. Esimerkiksi ensi kauden sääntömuutokset lyödään lukkoon lopullisesti vasta kesäkuussa.

Näyttää kuitenkin erittäin todennäköiseltä, että pääluokan autoissa vuodesta 2022 lähtien käytetyt hybridiyksiköt poistetaan jo ensi kaudeksi ja Rally1-autojen suorituskykyä heikennetään muutenkin.

Vastaavasti Rally2-autoihin ollaan tuomassa lisäosapakettia, jolla niiden suorituskykyä pystytään nostamaan lähemmäs Rally1-autoja.

Tämän siirtymävaiheen on tarkoitus ulottua nykyisen luokittelusyklin loppuun, kauteen 2026, ja kaudelle 2027 odotetaan täysin uutta sääntöpakettia, jonka toivotaan tuovan mukanaan myös uusia autonvalmistajia.

Hallitseva maailmanmestari Kalle Rovanperä ei pidä vuosille 2025–2026 kaavailtuja muutoksia järkevinä.

– Autoja koskevissa muutoksissa ei mielestäni ole järkeä; järjestää nyt tällainen hässäkkä kahdeksi vuodeksi ja käyttää yhä enemmän rahaa kahteen luokkaan, jotka eivät koskaan tule olemaan täysin tasavertaisia tai yhteydessä toisiinsa, Rovanperä sanoi viikonloppuna ajettavan Safari-rallin alla Autosportin mukaan.

– Ymmärrän, että FIA haluaa pääluokan lähtöluetteloon enemmän autoja, mutta siinäpä se. Heidän pitäisi keskittyä vuoden 2027 uusiin sääntöihin, ja silloin näemme toivottavasti uusia talleja mukana.

Rovanperän mukaan sääntöihin kaivataan ennen kaikkea johdonmukaisuutta ja pysyvyyttä, ei poukkoilua kahden vuoden tähden.

– Juuri se on ollut ongelma. Tähän saakka ei ole ollut todellista suunnitelmaa, joten uudet tallit eivät ole tulleet mukaan. En ymmärrä tätä siirtymävaihetta.

Autosportin mukaan valtaosa pääluokan kuljettajista jakaa tältä osin Rovanperän näkemyksen.

– Mielestäni meidän pitäisi jatkaa nykyisellä tavalla ja keskittyä tekemään hyvä uudistus vuodelle 2027. Tallit ovat jo sitoutuneet tuleviksi vuosiksi, joten meidän pitäisi unohtaa kaksi seuraavaa vuotta, Rovanperän tallikaveri Elfyn Evans sanoi.

– Sillä ei ole väliä, mitä kuljettajat sanovat. Kyse on enemmän siitä, että autonvalmistajat ovat tyytyväisiä. Nyt tässä toimitaan niitä autonvalmistajia vastaan, jotka roikkuvat lajissa mukana, mikä on outoa käytöstä, Hyundain Ott Tänak sanoo.

Tänakin tallikaveri Thierry Neuville on puhunut MM-sarjan uudistumistarpeesta kenties kaikkein voimakkaimmin. Belgialaisen reaktio nyt tehtyihin ehdotuksiin on sekin yhä vahva.

– Olen puhunut tästä monien ihmisten kanssa – kuljettajien, tallien jäsenten ja jopa joidenkin päätöksentekijöiden. He kaikki sanovat samaa: kukaan ei ymmärrä näitä muutoksia, mutta mitään ei silti tapahdu. Mielestäni FIAn suuntaan annetaan hyvin vähän painetta, Neuville sanoi Belgian ranskankielisen yleisradioyhtiön mukaan.

Neuville kritisoi myös kilpakumppaneitaan, joista osaa ei hänen mielestään "kiinnosta".

– En voi pakottaa heitä kommentoimaan asiaa medialle tai omalle tallilleen, jos he eivät halua tehdä niin, mutta kulissien takana on kuitenkin selvää, että he ovat kanssani samaa mieltä.

– Olen itse unelmatyössäni, jota olen aina rakastanut. Rallien ulkopuolellakin olen monesti jonkinlaisen menopelin ohjaimissa. Tykkään elää niin. Samaan aikaan sydämeeni sattuu, kun näen, että ihmiset, jotka eivät tunne todellista ongelmaa, tekevät tietynlaisia päätöksiä. Tämä on turhauttavaa.

Lue myös:

    Uusimmat