Vaikka 15 vuotta täyttänyt matkustaja on itse vastuussa muun muassa turvalaitteen käyttämisestä, on kuljettajan syytä opastaa matkustajaa toimimaan oikein.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo MTV Autoille, minkälaisia asioita kuljettajien kannattaa ottaa huomioon, kun kyse on matkustajien turvallisuudesta.
Pääntuet
Jos takapenkin pääntuet ovat ala-asennossa, ne eivät toimi suunnitellusti ja takapenkillä matkustava altistuu vakaville niskavammoille mahdollisessa kolaritilanteessa.
Kuljettajan on ohjeistettava matkustajaa nostamaan pääntuki sopivalle korkeudella – käytännössä pääntuen yläreuna tulisi mahdollisuuksien mukaan saada kuljettajan päälaen korkeudelle.
– Kyseessä on siis pääntuki – ei niskatuki. Niskatuki on se, jonka laittaa ambulanssihenkilökunta onnettomuuspaikalla, jos pääntukea ei ole käytetty, veistelee Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Turvavyö
Ennen ajoon lähtöä kuljettajan on myös syytä vilkaista, että kaikilla matkustajilla – siis myös takaistuimella – on turvavyöt kiinni. Uudemmissa autoissa tämä on helppo varmistaa kojelaudan näytöstä.
Yleisesti ajatellaan, että se on matkustajien oma asia, käyttävätkö he turvavyötä. Näin ei kuitenkaan ole.
– Takapenkillä ilman turvavyötä matkustava sinkoaa hätäjarrutuksessa tai törmäyksessä kohti etupenkkiläisiä, Vesalainen kertoo.
Etupenkillä matkustavat saattavat kuolla tai loukkaantua vakavasti takapenkkiläisen tullessa niskaan.
Matkustajien tavarat
Matkatavaroiden paikka on auton tavaratilassa – ei matkustamossa. Penkillä tai hattuhyllyllä lojuva kamera tai tablet-tietokone muuttuu mahdollisessa törmäyksessä tai äkkijarrutuksessa tappavaksi ohjukseksi.
– Kuljettajan on syytä opastaa matkustajia ja neuvoa säilyttämään tavarat niille tarkoitetuissa lokeroissa tai vaikkapa etuistuimien selkänojan takana olevassa taskussa, Vesalainen ohjeistaa.
Sylissä tai jopa jalkatilassa oleva reppu tai käsilaukku saattaa estää turvalaitteiden toiminnan suunnitellusti. Yhä useammassa autossa on kojelaudan alla polviturvatyynyt suojaamassa matkustajan jalkoja onnettomuustilanteessa.
Istuma-asento
Turvalaitteiden oikean toiminnan kannalta on tärkeää, että autossa myös istutaan suunnitellulla tavalla. Valitettavan usein, erityisesti näin kesäaikaan, näkee pelkääjän paikalla istuvan pitävän jalkoja kojelaudan päällä.
– Mikäli yllättäen joudutaan onnettomuuteen, lyö matkustajan turvatyyny kojelaudan päällä olevat jalat läpi tuulilasin, Vesalainen varoittaa.
Ja vaikka onnettomuuteen ei jouduttaisikaan, häiritsevät korkealla olevat jalat kuljettajan havainnointia oikealle sekä oikeaan sivupeiliin.
Ovien avaaminen
Kun pysäköit auton, varoita matkustajaa oven avaamisesta. Jos auto on pysäköity kadun varteen ja vierellä kulkee pyörätie, on matkustajan havainnoitava huolellisesti, ettei edestä tai takaa lähesty kevyttä liikennettä. Vauhdikkaasti lähestyvän pyöräilijän eteen avattu ovi aiheuttaa helposti onnettomuuden tai ainakin pahan vaaratilanteen.
Mikäli auto on pysäköity yksisuuntaisen tien vasempaan reunaan, joutuu matkustaja poistumaan ajoradan puolelle. Myös tällöin on havainnoitava huolellisesti, ettei takaa lähesty samanaikaisesti autoa.
– Kuljettajana voit auttaa matkustaa havainnoinnissa ja kertoa turvallisen hetken poistua autosta, Vesalainen neuvoo.
Myös pysäköintialueella, jossa on parkkiruutuja vierekkäin, on syytä varoitella matkustajaa oven avaamisesta. Ovi ei saa ahtaassakaan ruudussa osua viereiseen autoon. Huolellisuudella vältytään ikäviltä ovenlyömiltä.
– Ahtaiden ruutujen tuomat ongelmat ovat helposti vältettävissä etsimällä pysäköintipaikka parkkialueen laitamilta, jossa autoja on vähemmän. Matkustajan voi myös laskea kyydistä ennen ruutuun ajoa, Vesalainen paaluttaa.