Viime aikojen traagiset uutiset liikenneonnettomuuksissa menehtyneistä lapsista ovat nostaneet esiin kysymyksen; miksei turvaistuin aina riitä pelastamaan lapsen henkeä?
Uudessakaarlepyyssä joulukuussa sattuneessa onnettomuudessa menehtynyt 10-kuukautinen lapsi oli viranomaisten mukaan turvaistuimessa. Turvaistuimet olivat käytössä myös Lohjan keskiviikkoiltaisessa kolarissa, jossa kuolivat 3-vuotias tyttö ja alle 2-vuotias poika. Vaikka turvaistuinten tarpeellisuudesta ja niiden oikeaoppisesta käytöstä uutisoidaan usein, mistä johtuu, että tarkkaan suunnitellut laitteet eivät silti onnistu aina pelastamaan lapsen henkeä?
Toppavaatteet voivat estää vöiden kiristämisen
Kysyimme asiaa liikenneturvallisuusasiantuntijaltamme, Autoliiton koulutuspäälliköltä Teppo Vesalaiselta. Hän muistuttaa – edellä mainittuihin kamaliin tapauksiin kantaaottamatta – että väärin asennettu turvaistuin ei toimi kolaritilanteessa suunnitellulla tavalla. Se saattaa liikkua tai jopa kokonaan irrota kiinnityksistään. Samoin silloin, jos lapsi istuu turvaistuimessa väärin, voi kolari muuttua kohtalokkaaksi lapsen esimerkiksi luiskahtaessa vöiden välistä.
– Jos lapsella on päällään paksut toppavaatteet, on vöiden kiristäminen vaikeaa tai jopa mahdotonta, Vesalainen huomauttaa ja mainitsee, että esimerkiksi turvakaukaloihin on saatavilla lisävarusteena niin sanottuja lämpöpusseja, joiden sisään lapsen voi kiinnittää turvallisesti sisävaatteissaan.
Lapsi saattaa myös kiemurrella itsensä pois istuimen löysäksi jätetyistä vöistä vanhempien huomaamatta. Käytännössä tämän ei kuitenkaan pitäisi olla mahdollista, mikäli vyöt on kiristetty oikein.
Erityinen peili tekee matkustamisesta hieman stressittömämpää
– Mikäli jompikumpi vanhemmista liikkuu pienen vauvan kanssa kahdestaan, kannattaa takaistuimen pääntukeen hankkia tarkoitukseen tehty peili. Tällöin kuljettaja voi tarvittaessa nopeasti vilkaista auton taustapeilin ja takaistuimelle kiinnitetyn peilin kautta turvaistuimeen todetakseen, että lapsella on kaikki hyvin.
Joku saattaa ajatella, että lapseen kohdistunut huomio on pois ajamisesta.
– Omakohtaisesta kokemuksesta tiedän, että yksin takapenkillä matkustavan lapsen huutaessa kuljettajan ajatukset siirtyvät väistämättä miettimään, onko huutavalla vauvalla kaikki hyvin. Näin ollen on pienempi paha sopivassa, turvallisessa tien kohdassa nopealla peiliin vilkaisulla varmistaa asia kuin antaa sen haitata omaa keskittymiskykyä alitajunnassa koko matkan ajan. Arjen realismia on, että joskus vauva huutaa ja matkaa on kuitenkin jatkettava, Vesalainen toteaa.
Lapsen pää on painava ja lihakset heikot
Vesalaisen mukaan sille, miksi lapsi voi menehtyä törmäyksessä oikeista kiinnitystavoista huolimatta, on useita syitä.
– Esimerkiksi lapsen pää on varsin painava suhteessa muuhun kehoon ja lihakset sekä nivelsiteet ovat vasta kehittymässä. Vauvan päässä on myös aukile, jolloin esimerkiksi aivot eivät ole yhtä suojattuna kuin aikuisella, Vesalainen sanoo.
I-Size-standardin mukaan alle 15 kuukauden ikäisten lasten pitää matkustaa autossa selkä menosuuntaan. Vesalainen kuitenkin suosittelee jatkamaan lapsen kuljettamista selkä menosuuntaan niin kauan kuin se on lapsen koko huomioiden mahdollista.
– Kun lapsi matkustaa selkä menosuuntaan, toimii istuimen selkänoja tukena päälle ja niskalle jarrutus- ja kolaritilanteissa.
Irralliset tavarat voivat lentää lasta päin
Luonnollisesti myös matkustamossa kuljetettavat tavarat tai huolimattomasti kuormattu tavaratila voivat pahentaa kolarin seurauksia.
– Hattuhyllylle jätetty lelu, kännykkä tai muu sellainen on tappava ohjus lentäessään jarrutuksessa tai törmäyksessä päin lasta. Tämän vuoksi on tärkeää, ettei tavaratilaa kuormata milloinkaan takapenkin selkänojan yläreunaa korkeammalle ja että tavarat tuetaan tavaratilassa tiukasti selkänojaan, jolloin ne eivät pääse liikkumaan jarrutuksessa tai törmäyksessä.
Hanki turvalaite, joka on helppo asentaa
Ennen turvaistuimen tai -kaukalon ostamista, Vesalainen suosittelee tutustumaan niiden testituloksiin. Esimerkiksi Autoliiton omissa testeissä kiinnitetään huomiota istuimen tai kaukalon turvallisuuden lisäksi myös sen asentamisen helppouteen.
– Kun asennus onnistuu yksinkertaisesti ja helposti, on myös todennäköisempää, että se tulee tehtyä oikein. ISOFIX-kiinnityksen ansiosta turvakaukalon väärinkiinnittämisen mahdollisuus on huomattavasti pienempi ja myös tyhjänä oleva kaukalo pysyy autossa kiinni eikä paiskaudu etupenkeillä istuvien niskaan, Vesalainen huomauttaa.
Hän kuitenkin painottaa, että testivoittajatuotteen metsästäminen ei ole välttämättä tarpeen, vaan hyvin pärjänneiden tuotteiden joukosta voi valita itselleen ja lapselleen sopivimman. Heikon arvosanan saaneet tuotteet kannattaa kuitenkin unohtaa.
Käytetty turvalaite on riski
Tärkeää on myös hankkia lapselle sopivan kokoinen turvalaite. Pienelle lapselle hankittu laite jää nopeasti pieneksi.
– Käytettynä ventovieraalta hankitun turvakaukalon historiasta ei voi milloinkaan olla täysin varma. Ehjältä näyttävä kaukalo on saattanut olla kolarissa ja vaurioitua. Oman perheen tai luotettavan tuttavan käytössä aiemmin ollutta kaukaloa voi toki hyödyntää, Vesalainen kertoo.
Vesalaisen mukaan on lisäksi ehdottoman tärkeää, että kaikki lasta turvalaitteeseen laittavat aikuiset perehtyvät sekä lapsen turvalaitteen että auton käyttöohjekirjoihin huolellisesti.
– Turvakaukalossa saattaa olla sellaisia toimintoja, säätöjä, osia tai huomioitavia asioita, jotka jäävät ilman käyttöohjekirjaan perehtymistä huomaamatta.
Uusi auto on saman kokoista vanhaa turvallisempi
Ei ole merkityksetöntä, millaisella autolla lapsia kuljetetaan. Pääsääntöisesti voidaan todeta, että uudempi auto on lähes aina turvallisempi kuin vastaavankokoinen vanhempi auto. Autoa hankkiessaan kannattaakin tutustua huolella tarjolla oleviin aktiivisiin ja passiivisiin turvavarusteisiin.
– Esimerkiksi joihinkin autoihin lisävarusteena myytävät takaistuimen sivuturvatyynyt kannattaa priorisoida hierovien etuistuimien edelle.
– Valitettavan monessa perheessä, jossa on kaksi autoa, perheen äiti kuljettaa vanhalla ja pienellä kakkosautolla lapsia päiväkotiin. Usein näiden muutaman tonnin kakkosautojen kohdalla pyritään myös säästämään myös rengastuksessa.
Vesalainen muistuttaa, että uusi ja turvallinenkin auto, jossa lapsi istuu testivoittajakaukalossa asianmukaisesti kiinnitettynä, saattaa olla vaarallinen vastuuttoman kuljettajan käsissä. Kuljettajan olisikin syytä tiedostaa vastuunsa.
– Turvallisella ajotavalla on merkitys paitsi ajamisen välittömään turvallisuuteen – myös lapsen oman liikenneasenteen kehittymiseen.
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.