Valtakunnansovittelija Vuokko Piekkala ehdottaa, että lennonjohtajien pitkittyneen työriidan osapuolet miettisivät vaatimuksiaan uudelleen.
Lennonjohtajien työehtosopimus päättyi syksyllä 2017. Työntekijäpuoli on sen jälkeen kaksi kertaa hylännyt valtakunnansovittelijan sovintoehdotuksen.
Piekkalan antama uusin sovintoesitys olisi sisältänyt helmikuun alusta palkkojen ja palkkataulukoiden yleiskorotuksen 3,2 prosenttia ja seuraavan yleiseen linjaan sidotun palkankorotuksen helmikuusta 2020 lukien.
Lennonjohtajat ovat nyt lakossa maanantaista lauantaihin yöaikaan ja lisäksi torstai-iltapäivisin kunnes toisin ilmoitetaan. Työnantajan seuraava työsulku alkaa lauantai-iltana ja päättyy maanantaiaamuna. Sen jälkeinen työsulku maaliskuun alussa kestää viikon.
Ei mennyt kuten Strömsössä
– Odotin, että sovinto olisi ollut mahdollinen nopeammassa aikataulussa, mutta sitten huomasin, ettei se menekään kuin Strömsössä, kuvailee Piekkala pattitilannetta STT:lle.
Valtakunnansovittelija ohjeistaa osapuolia pohtimaan, mitä tällä sopimuskierroksella on mahdollista saavuttaa.
– Jos jokin asia on tärkeä, voisiko ajatella, että sen saavuttamiseksi mentäisiin pienillä askelilla eteenpäin, ja jatkaa tavoitetta kohti seuraavilla neuvottelukierroksilla, Piekkala sanoo.
Piekkala korostaa niin ikään, että osapuolten tulisi päästä viimein yhteisymmärrykseen siitä, minkä verran sopimuksen tekstiosan muutokset maksaisivat.
Torstaina kerrottiin, että Suomen Lennonjohtajien Yhdistyksen ja Palvelualojen työnantajien Paltan välistä työriitaa sovitellaan valtakunnansovittelijan johdolla seuraavan kerran ensi keskiviikkona.
Miksi sovintoa ei löydy?
Palvelualojen työnantajan Paltan mukaan lennonjohtajan keskimääräinen vuosiansio on 100 000 euroa. Se tarkoittaa tasaisesti jaettuna noin 8 300 euroa kuukaudessa.
Työntekijäpuoli ilmoittaa, että sen jäsenistön keskipalkka on 6 300 euroa kuukaudesta ja sen päälle tulevat erilaiset tehtävä- ja toimipaikkakohtaiset lisät, kuten ilta- ja yökorvaukset, jotka osalla voivat muodostaa neljänneksenkin lisäyksen palkkaan.
Suomen Lennonjohtajien Yhdistyksen puheenjohtaja Roy Myrberg arvioi olleensa kaikkiaan noin 70 kertaa neuvottelupöydässä työriidan aikana. Hänen mukaansa uusimmassa sovintoesityksessä palkankorotuksen taso oli hyväksyttävissä, mutta siitä puuttui muita olennaisia osia. Kyse on esimerkiksi ikääntyvien lennonjohtajien tilanteesta.
Työntekijäpuoli haluaisi, että vanhemmat lennonjohtajat voisivat määrätyin edellytyksin halutessaan siirtyä osa-aikatyöhön tai muutoin kevennettyyn toimenkuvaan.
"Yksi hankalimpia aloja kierros toisensa jälkeen"
Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto on sitä mieltä, että puolentoista vuoden neuvotteluiden jälkeenkin lennonjohtajat vaativat edelleen yli yleisen linjan mukaisia muutoksia työehtosopimuksen.
– Se tässä vähän ihmetyttää, että lennonjohtajat ovat julkisuudessa kertoneet, että yleinen linja käy, mutta käytännössä he vaativat paljon enemmän sovittelijan pöydässä.
Aarto arvioi, että lennonjohtajien vaatimus olisi yhdestä kahteen prosenttiyksikköä yli yleisen linjan.
– Jotta tämä riita ratkeaa, lennonjohtajien yhdistyksen pitäisi ymmärtää, mitä tällä kierroksella on mahdollista saada ja mitä ei ja sovittaa vaatimukset nopeasti sellaisiksi, että ne mahtuisivat yleiseen linjaan. Tällöin sopimus olisi mahdollista saada aikaiseksi nopeastikin. Ellei niin tapahdu, tämä sama jahnaaminen voi jatkua vielä pitkään. Eriskummallinen tilanne kaiken kaikkiaan.
– Lennonjohto on ollut yksi hankalimpia aloja kierros toisensa jälkeen, Aarto lisää.