”Ihmiset haluavat tehdä paremman valinnan” – ensi vuoden muotitrendi on vastaveto vuoden turhakkeelle?

7:17img
Julkaistu 19.12.2018 16:42

Valpuri Haapala

valpuri.haapala@mtv.fi

Vuoden 2018 turhakkeeksi valittiin pikamuoti. Onko vuonna 2019 asiaan tulossa muutosta, kiinnostaako ihmisiä eettisempi muoti? Näin uskovat ainakin eettistä muotia myyvien verkkokauppojen IVALO:n sekä Weecos.comin toimitusjohtajat Matti Lamminsalo sekä Hanna Lusila. He keskustelivat eettisestä muodista Huomenta Suomessa keskiviikkona.

Avataan ensin sanastoa. Matti Lamminsalo kertoo eettisen muodin olevan kattotermi sille, että tuotteet on valmistettu aikaa kestäviksi, niissä käytetyt materiaalit ovat luontoystävällisiä, tehdas- ja työoloista sekä eläintenoikeuksista huolehditaan ja toiminta pidetään läpinäkyvänä.

Eettinen muoti pitää sisällään myös ekologisuuden.

– Luonto huomioidaan materiaaleissa ja tuotantoketjuissa, sanoo Lamminsalo.

Hinta merkitsee yhä vähemmän, arvopohja enemmän 

Mutta ovatko ihmiset valmiita maksamaan eettisistä vaatteista, kun muotijäteiltä tuotteita saa pilkkahintaan?

Kyllä, uskovat sekä Matti Lamminsalo että Hanna Lusila.

– Ihmiset löytävät ja konkreettisesti haluavat tehdä paremman valinnan, Lusila luonnehtii.

Tämä näkyy hänen mukaansa esimerkiksi Weecos.comin kasvuna.

Lamminsalo povaa eettisestä muodista vuoden 2019 trendiä.

– Ensi vuoden isoin muotitrendi ovat uniikit ja ainutlaatuiset tuotteet, joissa on eettinen kulma, hän ennustaa.

Lusila kertoo, että hinta merkitsee ihmisille yhä vähemmän. Samalla omaa arvopohjaa ja identiteettiä tukevien tuotteiden arvo nousee. Ihmiset haluavat tietää, keitä he rahoillaan tukevat ja kuka tuotteen on tehnyt.

LUE MYÖS: Tiedätkö alennusfarkkujesi todellisen hinnan? Lue tämä ennen ostopäätöstä: "Halpa vaate on helppo ostaa ja yhtä helppo heittää pois"

Yritykset kertovat jälleenmyyjille toiminnastaan 

Muotia valmistavien yritysten vastuullisuutta tarkastellaan IVALO:ssa ja Weecos.comissa brändeiltä saadun, ideologiaa ja toimintaperiaatteita koskevan informaation avulla. Esimerkiksi IVALO:ssa yli 70 prosenttia brändihakemuksista hylätään, koska eettiset tai muodilliset kriteerit eivät täyty.

Jos yrityksen toiminnasta paljastuu jotain epäilyttävää, mutta brändin tuotteita on jo myynnissä, viestitään asiakkaista asiakkaille, eikä brändin tuotteita enää myydä. IVALO:ssa tuotteet voi palauttaa, mikäli käy ilmi, että laadunvalvonnassa on tapahtunut virhe.

Tuoreimmat aiheesta

Muotimaailma