Iittala kertoo, miksi se uusi ikonisen logonsa – näin yhtiö kommentoi väitteitä mukiplagioinnista

11:17img
Katso myös video: Katso videolta huutokauppias Mika Sirénin vinkit arvoesineiden tunnistamiseen.
Julkaistu 07.02.2024 18:42

Outi Jaatinen

outi.jaatinen@mtv.fi

Iittala on puhuttanut lähiaikoina kahdesta syystä. Keskustelua ovat herättäneet väitteet tuoteplagioinnista sekä uusi logo. Kysyimme asiaa Iittalasta sekä sen omistavasta Fiskarsista.

Näin Fiskars kommentoi mukiplagiointiväitteitä

Viime päivinä ovat puhuttaneet väitteet, joiden mukaan Iittala olisi plagioinut suunnittelija Johanna Ojasen suunnittelemaa ja valmistamaa jo pitkään markkinoilla ollutta mukia.

Kuva jo aiemmin myynnissä olleesta mukista on nähtävillä taidekäsityökauppa Okra-myymälän Instagram-tilillä. Ojasen keramiikka-astioita on ollut myynnissä myös Lokal Helsingissä Helsingissä.

Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.

Alla on nähtävillä kuva Iittalan PLAY-tuotesarjan mukista, jonka yhdennäköisyyttä toiseen tuotteeseen on hämmästelty sosiaalisessa mediassa.

Iittala Play-muki

Kuva Iittalan tuotteesta.

Iittala on Fiskars-konsernin rekisteröimä tavaramerkki. Fiskars-konsernista asiaa kommentoidaan sähköpostitse seuraavasti:

– Designyhtiönä arvostamme muotoilua suuresti ja se kuuluu keskeisenä osana Iittalan brändin ytimeen. Muki on muotona universaali, arjen käyttöesine, josta on olemassa lukemattomia variaatioita. Tästä syystä eri mukimalleissa on usein samankaltaisia elementtejä, joita voi löytää laajasti mukimalleista ympäri maailmaa. Siten myös Iittalan PLAY-mukista ja muista mukimalleista voi löytää yhtäläisyyksiä.

Suunnittelija ei keskiviikkona vastannut MTV Uutisten yhteydenottopyyntöön.

Lue myös: Repäistiinkö Iittalan uusi logo suoraan Tuulan pubista? Eikä tässä vielä kaikki...

Uusi logo on puhuttanut

Myös Iittalan uudistunut logo on herättänyt runsaasti keskustelua. MTV Uutiset pyysi Iittalan luovaa johtajaa Janni Vepsäläistä kommentoimaan puhuttanutta logouudistusta.

Vepsäläinen ei kommentoi kysymystä siitä, millaista palautetta he ovat saaneet liittyen uudistuneeseen logoonsa. Hän kertoo ymmärtävänsä, että muutos herättää monenlaisia ajatuksia. Se on luonnollista.

– Ymmärrän, että tämä on asia, joka varmasti herättää tunteita. Iittala on niin merkittävä brändi Suomessa ja meillä on tosi pitkä historia, Vepsäläinen sanoo.

– Tämä on myös minulle henkilökohtaisesti hyvin tärkeä brändi, joten ymmärrän, että se on varmasti herättänyt tunteita ihmisissä.

Iittalan vanhoja logoja

Iittalan logoja vuosien varrelta. 

Uuden logon taustaa

Vepsäläinen aloitti Iittalan uudessa luovan johtajan pestissä helmikuussa 2023. Hän kertoo, että yritykseen luodun uuden roolin myötä tulivat yrityksessä myös brändilliset muutokset ajankohtaisiksi. Niitä on lähdetty sittemmin edistämään.

– Luovan johtajan tehtävään kuuluu kaikenlainen brändillinen ilmaisu.

Vepsäläinen kertoo, että uusi logo on suunniteltu yhteistyössä helsinkiläisen graafikon kanssa.

Iittalan uusi logo

Iittalan uusi logo.

Inspiraation lähteet uuden logon taustalla

Vepsäläinen kertoo, että uuden logon tärkeimpänä inspiraation lähteenä on toiminut Iittala-brändin pitkä historia ja design-tarina. Siihen yhdistyy lasin työstäminen, joka on Iittalan ydinosaamista.

– Ne ovat tässä olleet kaikkein tärkeimpinä inspiraation lähteinä, hän kertoo.

Logon keltainen väri ottaa Vepsäläisen mukaan inspiraatiota lasinpuhallusuunissa olevasta valuvasta lasista, joka on valmis muotoiltavaksi kauniiksi lasiesineeksi.

– Oikeastaan kaikki, mikä tähän brändiuudistukseen liittyy, tulee historiastamme ja lasin työstämisen tekniikoista ja sen tarinan kertomisesta.

Vuosiluku haluttiin näkyvästi esiin

Vepsäläinen kertoo, että vuosiluku haluttiin näkyvästi esiin. Iittala on ollut olemassa vuodesta 1881 ja sen halutaan säilyvän jatkossakin. 

Vepsäläinen kertoo, että Iittala-brändin vaaliminen on brändiuudistuksen tärkein tavoite. Uuden logon muototyyliin päädyttiin juuri historiasta inspiraatiota hakemalla tästä vanhasta logotyypistä 1800-luvulta.

– Tarkoitus nimenomaan ei ole heittää mitään historiaa pois vaan päinvastoin tuoda sitä historiaa enemmän näkyville.

Vepsäläinen kertoo, että uuden logon tuominen tuotteisiin on vaiheittainen prosessi, jota työstetään koko ajan. Tarkempaa aikataulua hän ei osaa tässä vaiheessa sille sanoa.

Vepsäläinen kertoo, että ei voi kommentoida kysymystä siitä, paljonko logon muuttaminen uuteen muotoon maksoi.

Katso myös video: Muutaman dollarin maljakko osoittautui aarteeksi

4:28img

Arvomaljakon suunnitteli Italialainen arkkitehti Carlo Scarpa italialaiselle lasinvalmistajalle Veninille vuonna 1942.

Lue myös: Toisen lahjoitus on toisen aarre – näitä asioita kierrätyskeskuksista metsästetään eniten: "Ne eivät yleensä ehdi kauaa hyllyssä olla"

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Tuoreimmat aiheesta

Sisustus