Iittala-kohun keskelle joutunut Tuulan Pub mylläkästä: "Toivotaan, että sumu laantuu"

2:42img
Designyhtiö Iittalan uusi logo vei Tuulan Pubin mediahuomion keskelle.
Julkaistu 08.02.2024 16:02
Toimittajan kuva
Sanna Pietiläinen

sanna.pietilainen@mtv.fi

Emmi Niiniaho

Iittalassa sijaitseva Tuulan Pub joutui mediahuomion keskelle, kun sosiaalisessa mediassa huomattiin pubin logon muistuttavan kovasti designyhtiö Iittalan uutta logoa.

Viime päivinä mediassa ja somessa on kohistu suomalaisen designyhtiö Iittalan logouudistuksesta.

Iittalan luova johtaja Janni Vepsäläinen kertoi MTV Uutisille, että uuden logon tärkeimpänä inspiraation lähteenä on toiminut Iittala-brändin pitkä historia ja design-tarina.

Uusi logo sai sosiaalisessa mediassa ristiriitaisen vastaanoton ja osa alkoi jopa epäillä, olisiko Iittala ryövännyt uuden logonsa paikalliselta Tuulan Pubilta.

Viiden jälkeen tavoitti Tuulan Pubista Iittalasta omistaja Tuula Kaivolan tyttären ja samalla pubin työntekijän Sini Keinäsen, joka kommentoi kohua yrityksen ja perheen puolesta.

Asiaa käsitellään myös Viiden jälkeen -ohjelmassa tänään torstaina noin kello 17.05 MTV3-kanavalla. 

Lue myös: Mitä tarkoittaa ravintolassa HDF, tsuptsup tai siivouskalja? Suomalaiskokit paljastavat

Eivät odota yhteydenottoa Iittalalta

Sini Keinänen kertoo, että he mieltävät äitinsä kanssa koko kohun paisuneeksi somevitsiksi.

– Tämä on osaltaan tuonut ison näkyvyyden mediassa meille, Keinänen toteaa. 

Keinänen kertoo, ettei heillä Tuulan Pubissa ole minkäännäköisiä yksinoikeuksia logoon tai fonttiin, minkä takia kohu ei aiheuta heiltä minkäänlaisia toimenpiteitä.

– Olemme ennemminkin imarreltuja siitä, jos tällaista niin sanottua kopiointia olisi tapahtunut, jota emme kyllä epäile tapahtuneen, Keinänen sanoo. 

tuulan pub

Sini Keinänen ja Tuulan Pubin logo.

Kukaan Iittalalta ei ole ollut yhteydessä äiti-Tuulaan.

– Eikä käsittääkseni ole mitään tarvettakaan, Keinänen toteaa.

Lue myös: Ravintolat jopa maksavat saadakseen Ella Wehkalammen asiakkaakseen

Mediahuomio ei ole näkynyt yleisöryntäyksenä

Sini Keinäsen mukaan pubin asiakaskunta on ollut yleisesti ottaen pöyristynyt Iittalan päätöksestä uusia punavalkoinen logonsa, mutta eivät asiakkaat yhdistäneet pubin logoa millään tavalla Iittalan uuteen tai edelliseen logoon.

Mediahuomio ei olekaan ainakaan toistaiseksi näkynyt pubissa konkreettisesti.

– Ei ole tänään ainakaan vielä mitään yleisötulvaa ollut. Sitä odotellessa, Keinänen naureskelee.

Keinänen itse ei näe pubin ja designyhtiön logoissa muuta samaa kuin yksinkertaisen fontin.

– Kyllähän se on sellaista vitsinomaista hämmennystä aiheuttanut, mutta ei ole tuonut meille mitään negatiivista, joten olkoon näin ja toivotaan, että sumu laantuu ja kaikki saavat osaltaan rauhan, Keinänen kommentoi mediahuomiota.

Jos Tuulan Pubille kuitenkin tulee tunne, että myös he haluaisivat päivittää logoaan, somevaikuttaja Kasper Strömman on laatinut ratkaisun.

Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.

Korjaus: Jutussa sitaatissa luki aiemmin virheellisesti "toivotaan, että suu laantuu".

Lue myös: Älä ikinä toimi näin, kun käyt ravintolassa – keittiömestari Helena Puolakka: "Minua ei harmita mikään niin paljon kuin se"

Lue myös: Helsinkiläinen Michelin-ravintola lopettaa yllättäen 21 vuoden jälkeen

Katso myös: Huutokauppias paljastaa: näin tunnistat arvoesineet rihkamasta

11:17img

Mistä tunnistaa kellariin tai vintille unohtuneen arvoesineen rihkamasta? Tästä keskusteltiin Huomenta Suomessa Huutokauppa Helanderin toimitusjohtaja Mika Sirénin kanssa.

Lue uusimmat lifestyle-jutut!

Tuoreimmat aiheesta

Suomalainen design