Ikäautoilijoiden määrä kasvaa voimakkaasti, mikä asettaa omat haasteensa liikenneturvallisuudelle. Ikääntymisen tuomat muutokset huomioimalla liikenteessä pärjää kuitenkin pitkään.
Entistä suurempi osa ikäihmisistä omistaa ajokortin sekä auton. Viime vuoden lopulla Suomessa oli yhteensä 404 689 yli 70-vuotiasta henkilöä, jolla oli voimassa oleva ajokortti. Kymmenen vuotta aiemmin luku oli reilut 220 000. Väestön ikääntyminen tuo haasteita liikenteeseen jo pelkästään ikäihmisten kasvaneen määrän takia. Piittaamattomuus, kuten rattijuopumus ja suuret ylinopeudet eivät ole tyypillisiä ikäautoilijoiden onnettomuuksien syitä, mutta sairauskohtaukset ja havainnointivirheet korostuvat tilastoissa.
Ikääntyminen tuo varsinaisen ajoterveyden heikentymisen lisäksi myös muita käytännön ongelmia autoiluun. Matalaan henkilöautoon laskeutuminen saattaa olla hankalaa eikä kroppa välttämättä käänny riittävästi kuolleesta kulmasta tulevan ajoneuvon havainnoimiseen. Autoliitto järjestää säännöllisesti eri puolilla Suomea avoimia ja maksuttomia koulutuksia ikäautoilijoille. Tilaisuuksissa keskustellaan Autoliiton asiantuntijan johdolla ikäautoilijoiden kokemuksista ja ikääntymisen tuomista haasteista, joihin yhdessä haetaan ratkaisuja.
Moni ikäautoilija kokee esimerkiksi risteysajon hankalaksi – erityisesti käännyttäessä väistämismerkin takaa vasemmalle, päätielle. Tällöin huomiota pitää jakaa kolmeen eri suuntaan. Risteysajon hankaluudet näkyvät myös ikäautoilijoille tapahtuvien risteyskolarien määrässä. Suunnittelemalla reitin etukäteen voi välttää hankalaksi kokemansa paikat.
– Pienellä etukäteisharkinnalla saattaa hyvinkin löytyä vaihtoehtoinen reitti, jossa päätielle liittymisen voi hoitaa esimerkiksi liikenneympyrän tai kiihdytyskaistan kautta tavallisen risteyksen sijaan, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.
Mikäli vaihtoehtoinen reitti ei ole mahdollinen, kannattaa miettiä liikkumisajankohtaa. Onko hankalaan risteykseen pakko mennä pahimpaan ruuhka-aikaan vai voisiko ajamisen ajoittaa muuhun ajankohtaan?
Myös uusi ajoneuvotekniikka auttaa kuljettajaa. Automaattivaihteisto, peruutuskamera, kaistanvaihtoavustin ja kaistallapysymisjärjestelmä helpottavat ikäautoilijan arkea ja lisäävät turvallisuutta tuntuvasti.
– Myös auton korimallilla on merkitystä. Korkeampaan autoon on helpompi istuutua kuin perinteiseen matalaan henkilöautoon, Vesalainen neuvoo.
Lähde: Autoliitto
***
1:24