Vakuutusyhtiö If muistuttaa suomalaisia huomioimaan keväiset kelit myös tien päällä. Teiden sulaminen nimittäin näkyy tänäkin vuonna lisääntyvinä tuulilasivaurioina.
If kertoo tiedotteessaan, että keväiset tuulilasivauriot jatkavat yleistymistään. Rikkoutunut tuulilasi on vakuutusyhtiön omien tilastojen mukaan ylivoimaisesti kaikkein todennäköisin vaurio, jonka suomalainen autoilija kohtaa. Lasivahinko sattuu vuosittain keskimäärin joka kahdeksannelle autoilijalle.
Tavallisesti tuulilasien rikkoutumiset alkavat yleistyä maaliskuussa, kun tiet sulavat ja pikkukiviä sekä nastoja alkaa taas lennellä. Haljenneista tuulilaseista useampi kuin yhdeksän kymmenestä on saanut osuman jommasta kummasta.
Useimmin lasi napsahtaa uudemmista autoista, mikä selittää vahinkojen jatkuvaa kasvua. Nykyaikaiset tuulilasit ovat usein aiempaa suurempia, kaarevampia, ohuempia ja kevyempiä.
Lue myös: Tuulilasin reunassa voi olla omituisia mustia pilkkuja – tiedätkö niiden tärkeän tarkoituksen?
– Uusissa autoissa lasi on usein liimattu auton runkoon niin tiukasti, että jännite on sen verta iso, että pienikin kiven pinkaus voi purkaa sen ja rikkoa lasin, kuvaa Ifin autovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius.
Riittävä turvaväli paras ennaltaehkäisy
Paras tapa ehkäistä tuulilasin rikkoutumista on pitää riittävä turvaväli edellä ajavaan autoon, mikä luonnollisesti parantaa liikenneturvallisuutta myös muilta osin. If muistuttaa varautumaan edellä ajavan lennättämiin irtokiviin erityisesti tietyömaiden kohdalla.
Jos tuulilasiin ilmaantuu kiven aiheuttama särö, kannattaa lasi korjauttaa mahdollisimman pian. Ensiapuna ennen korjaamista iskemäkohdan voi suojata teipillä, jottei siihen pääse likaa.
– Vaurioitunut tuulilasi on huomattavasti heikompi kuin ehjä, sillä auton tuulilasi vastaa nykyään merkittävää osaa kantavasta korirakenteesta, Roselius painottaa.
Alle kahden euron kolikkoa pienemmistä halkeamista selviää yleensä korjauksella, mutta sitä isommat vaativat yleensä koko tuulilasin vaihtamisen.
Uudemmissa autoissa tuulilasi voi maksaa jopa toista tuhatta euroa. Lisäkustannuksia voi tulla esimerkiksi lasiin kiinnitettyjen anturien uudelleenkalibroinnista.
Lue myös: Kutisevatko silmät, vuotaako nenä? Autossa oireisiin olisi tarjolla helpotusta, mutta moni laiminlyö ohjeistukset
Lähde: If