Vakuutusyhtiö Ifin tilastojen mukaan maalis-huhtikuussa sattuu yli neljännes koko vuoden tuulilasivahingoista, kun tiet sulavat ja lämpötilan vaihtelut aiheuttavat routavaurioita.
Teillä ropisee jälleen irtokiviä ja renkaista irtoavia nastoja. Vakuutusyhtiöissä kevään tulo näkyykin huomattavana piikkinä tuulilasivahingoissa. Tuulilasin rikkoutuminen on nykyään jo toiseksi yleisin autovahinko, sillä Ifin tilastojen perusteella se sattuu keskimäärin joka kymmenennelle autolle.
– Paras tapa pitää oma tuulilasi ehjänä on riittävä turvaväli edellä ajavaan autoon. Erityisesti tietyömailla kannattaa varautua edellä ajavan lennättämiin irtokiviin, kertoo Ifin laatupäällikkö Solja Varke-Lipponen.
Suhteessa useimmin tuulilasi rikkoutuu alle kolme vuotta vanhoissa autoissa. Nykyaikaiset tuulilasit ovat muodoltaan vanhoja tuulilaseja kaarevampia, ohuempia ja kevyempiä, joten lasi halkeaa todennäköisemmin jo pienemmästä iskemästä.
Vaurioitunut tuulilasi on turvallisuusriski
Yli 90 prosenttia tuulilasin halkeamista saa alkunsa iskemistä, joista suurin osa osuu tuulilasin alareunaan. Jos tuulilasiin ilmaantuu kiven aiheuttama särö, kannattaa lasi korjauttaa mahdollisimman pian, ennen kuin säröt lähtevät leviämään. Ensiapuna ennen korjaamista iskemäkohdan voi suojata teipillä, jottei siihen pääse likaa.
Vaurioitunut tuulilasi on huomattavasti heikompi kuin ehjä, sillä auton tuulilasi vastaa Ifin mukaan jopa 30 prosenttia nykyauton kantavasta korirakenteesta.
– Ehjä tuulilasi toimii merkittävänä osana auton turvarakennetta. Kolaritilanteessa se voi pelastaa matkustajat katon painumiselta kasaan tai auton etuosan runkorakenteiden painumiselta matkustamoon, muistuttaa Varke-Lipponen.
Yhden iskemän korjaaminen maksaa keskimäärin 50–80 euroa. Tuulilasin vaihtaminen maksaa edullisimmillaan noin 300–400 euroa, mutta erikoisvarusteilla, kuten kameralla tai lämmityksellä, varustetun tuulilasin vaihdolle hintaa voi tulla yli 1000 euroa.
Lähde: If
***
1:36