Ikea varoittaa tuotteidensa hintojen noususta ja konsernin tuloksen laskusta, Financial Times kirjoittaa.
Ikean verkkokaupan kasvu ei kompensoi tavarapulan aiheuttamaa kaupoilla käynnin vähenemistä, sillä heräteostokset jäävät hyllyyn.
Yhtiö on kärsinyt toista vuotta merkittävistä ongelmista toimitusketjussa ja kohonneista raaka-ainekustannuksista.
Franchise-brändin omistajan Inter Ikean elokuuhun 2021 päättyvän tilikauden nettotulos laski 17 prosenttia 1,4 miljardiin euroon edellisen tilikauden 1,7 miljardista eurosta. Näin kävi siitä huolimatta, että franchise-ketjun myynti kasvoi 41,9 miljardiin euroon vertailukauden 39,6 miljardista eurosta.
Ikea odottaa toista vaikeaa tilikautta, jota määrittävät toimitusketjun ongelmien jatkuminen sekä raaka-aineiden ja energian hinnan nousu, Inter Ikean talousjohtaja Martin van Dam kertoo.
Hänen mukaansa seuraava tilikausi "ei tule olemaan helpompi, vaan vaikeampi… se syö katteitamme massiivisesti".
Verkkokaupan nopea kasvu ei paikkaa vuotoa
Inter Ikea on rakentanut brändiään pitkälti tuotteiden edullisuuden varaan. FT arvioi, että ennakoidut hinnannousut tulevat olemaan suuremmat kuin edelliset, jotka tehtiin vuonna 2019. Van Dam kuitenkin painottaa, että Ikea haluaa pitää hinnat niin matalalla kuin mahdollista, eikä nykyisen poikkeusajan soisi tuovan muutosta tähän periaatteeseen.
Talousjohtajan mukaan hintojen nostaminen on välttämätöntä, sillä toimitusketjun ongelmat ovat aiheuttaneet laajoja puutteita tuotevalikoimissa. Tämä on haitannut yhtiön kasvua ja tuottanut asiakkaille pettymyksiä.
Vuoden 2021 elokuussa päättyneellä tilikaudella tapahtunut verkkokauppamyynnin 75 prosentin kasvu kompensoi jonkin verran toimitusketjun ongelmien tuomaa haittaa, mutta verkkokaupasta puuttuu eräs olennainen Ikean konseptiin kuuluva tekijä. Verkkokaupassa asiakas tavallisesti keskittyy jonkin tietyn tuotteen hankkimiseen, jolloin heräteostoksia syntyy vähemmän kuin Ikean liikkeissä kiertäessä.
Heräteostosten avulla asiakkaan tuomasta mukiinmenevästä katteesta tulee peräti mainio, van Dam kertoo. "Haluamme asiakkaiden tulevan Ikeaan Pax-kaapin vuoksi, jossa on kelvollinen kate, mutta haluamme heidän ostavan myös tyynyn, liinavaatteen ja kynttilän, joiden kate on korkeampi."