Ranskalaiskauppaketju ei aio niellä elintarvikejätin hinnankorotuksia.
Muun muassa Pepsi-juomistaan tunnettu elintarvikejätti PepsiCo on nostamassa tuotteidensa hintoja niin paljon, että ranskalainen kauppaketju ei aio katsoa asiaa läpi sormien. Aiheesta kertovat muun muassa Reuters ja Business Insider.
"Kohtuuttomat hinnankorotukset"
Ranskalainen kauppaketju Carrefour ei aio enää myydä yrityksen tuotteita lainkaan, joten hyllyistä poistuvat Pepsi-juomien lisäksi muun muassa suositut Lay’s- ja Cheetos-sipsit. Reutersin mukaan päätös koskee yli 9 000 Carrefour-myymälää neljässä eri maassa: Ranskassa, Italiassa, Espanjassa ja Belgiassa.
Yrityksen tuotteita aiemmin sisältäneisiin hyllyihin laitetaan sen sijaan kyltit, joissa kerrotaan tuotteiden myynnin loppuneen "kohtuuttomien hinnankorotusten" vuoksi.
PepsiCo:n edustaja kertoo Business Insiderille yhtiön neuvotelleen Carrefourin kanssa kuukausien ajan päästäkseen asiassa sopuun.
– Jatkamme neuvotteluja ja yritämme varmistaa, että tuotteitamme on jatkossakin saatavilla.
Korkeammat hinnat auttoivat nostamaan PepsiCo:n tulosta viime vuoden kolmannella neljänneksellä ja yhtiön liikevoitto kasvoi maailmanlaajuisesti 14 prosenttia.
Lue myös: Nämä ruokakaupan tuotteet ovat kutistuneet vaivihkaa – kilohinta noussut: "Paketti näytti edestä päin täysin samalta kuin ennen"
Carrefour ottanut kantaa ennenkin
Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun ranskalaisketju Carrefour ottaa näkyvästi kantaa tuotteiden hinnoitteluun.
Syksyllä 2023 uutisoitiin ketjun tempauksesta, jossa myymälöiden hyllyihin laitettiin varoituskylttejä "shrinkflaatioon" liittyen. Shrinkflaatiolla viitataan tuotteen pakkauskoon pienenemiseen hinnan pysyessä kuitenkin samana.
Carrefourin varoituskyltteihin painettiin teksti: "Tämän tuotteen volyymi/paino on laskenut ja toimittajan perimä todellinen hinta on noussut".
Lue myös: Aleksi bongasi vantaalais-Lidlin lohifileistä yllättävän yksityiskohdan
Ranskassa poikkeuksellinen järjestelmä
Reutersin mukaan Ranskassa valtio säätelee voimakkaasti vähittäiskauppaa suojellakseen maatalousteollisuuttaan. Vähittäiskaupat pystyvät neuvottelemaan tavarantoimittajien kanssa hinnoista ainoastaan kerran vuodessa.
Viime vuonna inflaatio aiheutti kovia hinnankorotuksia, minkä vuoksi vähittäiskaupat yrittävät tällä kertaa puskea läpi hinnanalennuksia. Kaupat ovat valmiita menemään niin pitkälle, että jättävät liian kalliit tuotteet tilaamatta.
– Se on tietysti aivan viimeinen vaihtoehto, sillä kukaan ei voita, jos ihmisten haluamia tuotteita ei ole kaupoissa saatavilla, Institute of Grocery Distributionin pääekonomisti James Walton totesi Reutersille.
Lue myös: Ranskassa varoitellaan jo suomalaiskaupoistakin tutusta ilmiöstä
Lähteet: Reuters, Business Insider.