Kehä I:n kymmenet uudet peltipoliisit eivät ole vähentäneet onnettomuuksia, kuten poliisi on aiemmin kertonut. Asiasta uutisoi Iltalehti.
Pääkaupunkiseudun sisimmälle kehätielle asennettiin vuoden alussa tolpat yhteensä 35 nopeusvalvontakameralle.
Kolme kuukautta myöhemmin poliisi kehui kameroiden parantaneen Kehä I:n turvallisuutta.
– Poliisin liikenneonnettomuustehtävät ovat vähentyneet (Kehä I:llä) automaattivalvonnan käyttöönoton jälkeen noin 20 prosenttia, komisario Heikki Kallio Helsingin poliisista kertoi Helsingin Sanomille huhtikuussa.
"Kylmät luvut" kertovat onnettomuuksien lisääntyneen
Iltalehti sai haltuunsa autonavigaattoreihin ja älypuhelinsovelluksiin reaaliaikaisia liikennetietoja välittävän Mediamobile Nordicin tilaston, joka osoittaa onnettomuuksien lisääntyneen jopa neljänneksellä (tammi-huhtikuu 2015 / 2016). Tilasto perustuu Liikennevirastosta, hätäkeskuksesta sekä varmennetuista yksityislähteistä saatuihin ilmoituksiin.
Vuoden 2015 tammi–huhtikuussa onnettomuuksia oli 102. Vuotta myöhemmin, kameroiden asentamisen jälkeen onnettomuuksia oli 129. Maalis–huhtikuun välisenä aikana onnettomuuksien määrä nousi 45:stä 61:een.
Mediamobile Nordicin lukuja voidaan Iltalehden mukaan pitää luotettavampina kuin poliisin tilastoja, sillä vain osa kolareista tulee viranomaisten tietoon.
Mediamobile Nordicin myyntijohtaja Matti Seimola kertoo, että luvut eivät ota kantaa keliolosuhteisiin, eikä tietöihin.
– Nämä ovat kylmiä lukuja, joita me tuona aikana olemme lähettäneet Kehä ykköseltä noin puoleen miljoonaan navigaattoriin Suomessa, Seimola kertoo Iltalehdelle.
Automaattinen valvonta dominoi
Liikennelääketieteen professori Timo Tervo puolestaan huomauttaa, että moni kolari sovitaan paikan päällä kutsumatta poliisia, jolloin poliisin tilastot eivät välttämättä kerro onnettomuuksien todellista määrää.
– Ei poliisi voi sanoa, että onnettomuudet ovat (kameravalvonnan lisäännyttyä) vähentyneet, Tervo korostaa.
Tervo toivoo parannuksia poliisin automaattiseen nopeusvalvontaan, joka hänen mielestään hallitsee valvontaa liikaa.
– Sen rinnalle tai siihen yhdistettynä tarvitaan tien päällä tapahtuvaa reaaliaikaista valvontaa, jolloin liikenteen todelliset vaaratekijät eli riskikuskit voidaan seuloa muun liikenteen joukosta, Tervo sanoo Iltalehdelle.