Kehä I:llä kaahattu rajusti – peltipoliisien armeija avuksi

Rekkoja jumissa huonon kelin takia Kehä I:sen kohdalla Espoon Otaniemessä perjantaina 21. marraskuuta 2014.
Rekkoja jumissa huonon kelin takia Kehä I:sen kohdalla Espoon Otaniemessä perjantaina 21. marraskuuta 2014.Lehtikuva
Julkaistu 01.02.2016 14:47

MTV LIFESTYLE

Kehä I:llä otetaan helmikuun alussa käyttöön ensimmäistä kertaa automaattivalvontakamerat eli niin sanotut peltipoliisit.

Kehä I:llä ajaa noin 90 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, joista huomattava osa ajaa ylinopeutta. Kehä I on tieosuus, jossa sattuu eniten onnettomuuksia Suomessa: Vuosittain Kehä I:llä sattuu noin 240 onnettomuutta ja 40 henkilövahinkoa. Kyseisen tieosuuden kolareissa on vuosittain osallisena yli 500 ajoneuvoa.

Automaattivalvontakamerat vähentävät tutkitusti kuljettajien nopeuksia - ajonopeuksien laskeminen puolestaan vähentää onnettomuuksia ja lieventää niiden seurauksia.

- Näkyvää valvontaa lisäämällä on tarkoitus vaikuttaa kuljettajien asenteisiin ja käyttäytymiseen, ja siten vähentää liikenneonnettomuuksia. Nopeuksien tasaantuessa pystytään mahdollisesti vähentämään myös ruuhkia, kertoo poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta.

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n tuoreen tutkimuksen mukaan useimmat Kehä I:llä mitatuista ylinopeuksista olivat yli 10 km/h ylityksiä. Yöaikaan ylinopeuksia ajavien osuudet ovat huomattavasti suurempia.

- Tutkimuksemme mukaan ylinopeuksia ajetaan vähiten Tapiolan ja Laajalahden välillä ja eniten Leppävaaran kohdalla sijaitsevassa Mestarintunnelissa. Vähintään 10 km/h ylinopeuksia ajettiin eniten Vihdintien ja Turuntien välillä ja Mestarintunnelissa, kertoo erikoistutkija Anne Silla VTT:ltä.

Automaattivalvontakamerat tulevat kattamaan koko matkan Tapiolasta Itäkeskukseen.

- Yhteensä Kehä I:lle tulee 35 kameratolppaa. Osa tolpista on jo nyt käyttövalmiina, loput valmistuvat lähiviikkojen aikana, kertoo liikenneturvallisuusvastaava Marko Kelkka Uudenmaan Elinkeino, liikenne ja ympäristökeskuksesta.

Valvontapisteet tolppineen rakennuttaa Uudenmaan ELY-keskus. Kokonaiskustannukset ovat noin 900 000 euroa.

- Henkilövahinko-onnettomuuden laskennallinen kustannus on noin 500 000 euroa ja liikennekuoleman noin kaksi miljoona euroa, mutta todellisuudessa ihmishengelle ei voi määritellä hintaa. Mikäli tällä uudistuksella saadaan pelastettua ihmishenkiä ja vähennettyä onnettomuuksia, on uudistus tehnyt tehtävänsä, Kelkka lisää.

Kameravalvonta säästää henkiä

Suomen tieliikenteessä kuoli viime vuonna ennakkotietojen mukaan 257 ihmistä ja loukkaantui 6373.

- Liikennekuolemat ovat vähentyneet pidemmällä ajanjaksolla, tosin hitaasti. Ajonopeudet, ajokunto ja turvavälineiden käyttämättä jättämiset ovat yleisimmät kuolemaan johtaneet syyt liikenteessä, ja ajonopeuksiin voidaan vaikuttaa tehokkaasti automaattivalvontakameroilla. Automaattivalvontakamerat ovat myös tehokkain liikenneturvallisuuskeino, joka voidaan ottaa heti käyttöön, sanoo liikenneneuvos Leif Beilinson liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Kameravalvonnalla säästetään Suomessa vuosittain noin 30 liikennekuolemaa ja 100 henkilövahinko-onnettomuutta, sillä kameravalvonta ohjaa valitsemaan ajonopeuden nopeusrajoituksen puitteissa (VTT:n tutkimus Tiehallinnon sisäisiä julkaisuja 57/2009). Nopeuksien tasaantuessa myös liikenteen päästöt vähenevät.

Tänään maanantaina tiedotustilaisuudessa esitellyn VTT:n tutkimuksen mukaan Kehä I:lle tulevaan automaattiseen nopeusvalvontaan 72 % suhtautui myönteisesti, 21 % kielteisesti ja 7 % ei osannut sanoa kantaansa. VTT Oy tutkii mahdollisesti myös jatkossa kameravalvonnan vaikutusta ylinopeuksiin, liikenteen sujuvuuteen sekä liikenneonnettomuuksiin, ja kartoittaa tienkäyttäjien käsityksiä sekä mielipiteitä automaattisesta kameravalvonnasta ja Kehä I:n liikenteestä.

---

Kaistanvaihto on riskialtista, jos ei noudata neuvoja

2:02img

Tuoreimmat aiheesta

Autot