Ulkoistukset ovat ilmailutoimittaja Jyri Raivion mukaan suuri uhka lentoturvallisuudelle. Hän muistuttaa, että turvallisuus on lentoyhtiön paras valtti ja säästökuuri voi koitua yhtiön kohtaloksi.
Halpalentoyhtiöiden kilpailu ja edulliset lennot ovat pakottaneet perinteiset lentoyhtiöt etsimään uusia säästöjä. Ilmailutoimittaja Jyri Raivio arvioi, että niillä voi kuitenkin olla ei-toivottuja vaikutuksia.
– Se on kasvava huolenaihe, Raivio toteaa.
Raivio kertoo, että eurooppalainen lentoturvallisuusviranomainen EASA on käynnistänyt juuri selvityksen eri toimintojen ulkoistusten vaikutuksista lentoturvallisuuteen. Suomessa asiaan on kiinnittänyt huomionsa liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. Sen mukaan nykyisen suuntauksen jatkuessa riskit kasvavat, jos niihin ei puututa ajoissa.
– Mielestäni on ilman muuta selvää, että vanha malli, jossa yhtiöt itse hoitivat kaikki olennaiset tehtävät, kuten huollot ja ennen kaikkea lentämisen, oli turvallisempi, kuin malli, jossa kaikki ostetaan ulkoa, Raivio sanoo.
– Ennen yhtiön omaturvallisuuskulttuuri takasi sen, että kaikki sujuu hyvin. Nyt tekniikka ja iso osa lentämisestäkin on maailmalla ulkoistettu ja ostetaan reppurifirmoilta. Se on varmasti yksittäisistä lentoturvallisuuden huolenaiheista ajankohtaisin.
Raivio toivoo, että ulkoistukset eivät lisää onnettomuuksia.
– Toivottavasti ei käy niin, että ajan mittaan ulkoistusten vaikutus turvallisuuteen on tuhoisa. Onnettomuudet ovat kaikkein pahinta, mitä lentoyhtiön bisnekselle voi sattua. Niihin verrattuna säästöt kutistuvat mitättömiksi. Tärkeintä on saada toiminta turvalliseksi, muuten ei tule mitään.
Lentäminen on edelleen turvallista
Lentäminen on Raivion mukaan joka tapauksessa edelleen turvallinen liikkumismuoto.
– Noin 3 miljardia ihmistä lentää vuosittain matkustajakoneilla. Toissa ja sitä edellisenä vuonna lento-onnettomuuksissa kuoli parisataa ihmistä. Viime vuonna menehtyneitä oli enemmän. Kolmesta paljon puhutusta tapauksesta vain yksi oli kuitenkin selvä onnettomuus. Muut turmat aiheutuivat rikollisesta toiminnasta.
Raivio kertoo, että tekniikka kehittyy kaiken aikaa ja matkustajakoneet ovat yhä luotettavampia.
– Koko järjestelmää on kehitetty kauttaaltaan erittäin hyvin tuloksin joka paikassa.
Jopa lento-onnettomuudet ovat lisänneet lentoturvallisuutta.
– Onnettomuudet tutkitaan perinpohjaisesti, ja niistä yritetään ottaa oppia. Myös muut lentoturvallisuutta uhannet tapaukset raportoidaan ja tutkitaan hyvin tarkkaan.