Suomalaisen ammattilentäjä Kari Voutilaisen mukaan lentoyhtiöiden kustannustehokkuus ja säästötarpeet lentäjien työhyvinvoinnin kustannuksella huolettavat lentäjiä laajasti.
- Kustannusjahti on ollut hyvin voimakasta kaikilla ilmailun aloilla. Kun haetaan kokoajan halvinta, tehokkainta yhteistä tekijää, niin hyvin pian ajaudutaan tilanteeseen, jossa edullisuudella ja tehokkuudella on suurempi merkitys kuin puhtaalla lentoturvallisuudella. Kyllä tämä on asia, joka meitä huolettaa laajassa piirissä, Voutilainen sanoo MTV Uutisten haastattelussa.
Finnairin lentokapteenina ja Suomen liikennelentäjäliiton hallituksessa toimiva Voutilainen palkittiin huhtikuun alussa harvinaisella Scroll of Merit -tunnustuksella ansioituneesta työstä kansainvälisen lentoturvallisuuden puolesta. Vajaa kuukausi sitten tapahtuneen Germanwingsin lentokoneturman yhden, mahdollisesti merkittävimmän syyn Voutilainen uskoo liittyvän juuri työhyvinvointiin.
Voutilainen toivookin, että työhyvinvointiin tultaisiin kiinnittämään tulevaisuudessa huomattavasti enemmän huomiota.
- Tiedän, että Suomessa saa sairaslomaa niin paljon kuin tarvitsee, ja se ei ole taloudellinen taakka kenellekään. Tiedän kuitenkin, että myös niin Suomessa ja ympäri Eurooppaa lentää sellaisia yhtiöitä, että sairaslomalle ei voi jäädä, ellei ole valmis ottamaan taloudellista tappiota. Tai ottamaan jopa riskiä siitä, että saa potkut, Voutilainen paljastaa.
Ei nopeille hokkuspokkus -keinoille
Surullisesta Germanwingsin onnettomuudesta saatiin tietoja poikkeuksellisen nopeasti ja asiaa kommentoitiin mediassa runsaasti. Lentäjien keskuudessa onkin harmiteltu syyttäjäviranomaisten samaa vahvaa roolia onnettomuuden tiedottamisessa.
- On ollut erittäin surullista seurata miten paikallinen syyttäjäviranomainen on ottanut niin ison roolin tässä tiedotuksessa ja käyttänyt paljon spekulatiivista tiedotusta. Sitä on ollut kyllä tuskallista seurata.
Voutilainen uskoo, että median paine saada vastauksia outoon onnettomuuteen johti osaltaan isoon rooliin.
- Julkisuuteen syntyy aivan väärä kuva siitä miten onnettomuustutkintaa tehdään. Nämä ovat todellakin kaksi aivan täysin eri linjaa joista toinen on poliisitutkintalinja ja toinen on onnettomuuslinja. Uskon edelleen hyvin vahvasti onnettomuustutkintalinjan olevan puolueetonta ja hyvin huolellista.
Voutilaisen mukaan äkkinäisiin ja hätiköityihin turvasäädöksiin ei tulisi kuitenkaan lähteä.
- Aina kun tapahtuu suuri mediahuomiota herättävä onnettomuus, niin siihen tarjotaan nopeita ratkaisuja ja joka kulman takaa löytyy joku asiantuntija joka tietää, että juuri tällä ratkaisulla tämäkin onnettomuus olisi vältetty. Ne ovat kuitenkin spekulaatioita.
- Olen ihan varma siitä, että kun onnettomuustutkinta valmistuu, niin sieltä tulee suosituksia, jotka sitten tarkastellaan ja niiden perusteella kehitetään menetelmiä. En oikein jaksa uskoa, että tähänkään tapaukseen löytyy kuitenkaan mitään yksiselitteistä keinoa, Voutilainen sanoo.
Saksassa on tänään vietetty kansallista muistopäivää Germanwingsin lentoturman uhrien muistoksi.