Yksi Ukrainan sodan laajenemisen isoista kysymyksistä on Venäjän ilmavoimien suhteellisen pieni rooli konfliktissa. Koneet ovat lentäneet sodan nykyisen vaiheen alkuaikoina melko vähän, eikä Venäjä ole kyennyt saavuttamaan ilmaherruutta.
MTV Uutiset seuraa Ukrainan tapahtumia hetki hetkeltä.
Löydät tuoreimmat uutiset uutispalvelustamme sekä MTV Katsomosta joka päivä.
Ukrainan sodan uhreja voi auttaa monin tavoin. Tästä artikkelista löydät ajantasaista tietoa auttamisesta.
Ukrainan tilanne aiheuttaa monenlaisia tunteita. Tästä artikkelista löydät tietoja siihen, miten hakea apua itselle tai läheisellesi.
Asiaan huomiota kiinnittänyt brittiläisen Royal United Services Instituten RUSI:n ilmasodan tutkija Justin Bronk tarjosi tilanteelle aiemmin kolmea mahdollista selitysmallia. Bronkin kirjoittaman tilannekatsauksen mukaan nämä syyt ovat edelleen relevantteja, mutta ne eivät yksin riitä selittämään sitä, miksi ilmavoimien lento-operaatiot ovat suhteellisen vähäisiä.
Lisäksi niitä lentävät yksittäiset koneet tai konepari, aina matalilla korkeuksilla ja pääosin yöaikaan, jotta Ukrainan joukkojen olalta laukaistavat ilmatorjuntaohjukset ja muu ilmatorjunta eivät tuottaisi tappioita.
Yksi mahdollinen selitysmalli olisi, että koneita pidetään reservissä pelotteena mahdollista suoraa Nato-interventiota varten. Bronk pitää tätä epätodennäköisenä, sillä nykyinen strategia pikemminkin vähentää ilmavoimien pelotevaikutusta.
Lue myös: Venäjän Ukrainaan hylkäämä kalusto on "kultakaivos", sanoo amerikkalaiseversti – ehjästä lentokoneesta miljoonan dollarin palkkio
Täsmäpommien puutekaan ei riitä selitykseksi
Myöskään täsmäpommien puute ei enää riitä selitykseksi tilanteessa, jossa Venäjän joukot ovat alkaneet tulittaa myös siviilikohteita.
Järkevältä ei vaikuta sekään, että ilmavoimat pyrkisi välttämään tappioita, sillä isommassa kuvassa Venäjä riskeeraa nyt jo kaiken muun – maavoimista kansantalouteen asti.
Bronk tarjoaakin tilanteelle sangen tyrmäävää selitystä: Venäjän ilmavoimilta yksinkertaisesti puuttuu kyky suunnitella, briiffata ja lentää monimutkaisia operaatioita, joihin osallistuu suuri määrä ilma-aluksia.
Syyrian ilmasodan ympäristö oli toki monimutkainen, mutta siellä venäläiset lensivät tyypillisesti korkeintaan neljän koneen parvessa, tyypillisemmin kahden koneen parina tai yksin.
Tämä tarkoittaa Bronkin mukaan sitä, että ilmavoimien operatiiviselle komentohenkilöstölle ei ole juurikaan kertynyt kokemusta useiden kymmenien tai satojen koneiden yhteisoperaatioista ympäristössä, jossa vastustajan kyvykkyys on korkealla tasolla.
Lue myös: Mahtipontisten sotilasparaatien Venäjä riisui naamion asevoimiltaan – nyt lisäjoukkoja kaavitaan jo Kaukoitää ja Syyriaa myöden: ’’Paraatiarmeija on eri kuin sota-armeija’’
Harjoitustuntien vähäisellä määrälläkin vaikutuksensa
Osin tähän vaikuttaa myös taistelulentäjien vuosittaisten lentotuntien vähäinen määrä sekä suurten ja monimutkaisten ilmataisteluharjoitusten, kuten esimerkiksi Yhdysvaltain Red Flag, puute.
Bronk muistuttaa, että jos Venäjän ilmavoimat kykenisi monimutkaisiin operaatioihin, ilmaherruuden saavuttamisen Ukrainan yllä pitäisi olla suhteellisen helppo rasti.
Venäläisillä on lukumääräinen ja tekninen ylivoima suhteessa ukrainalaisiin hävittäjiin, ja suurella hävittäjäkoneiden suojaamalla rynnäkkökoneiden aallolla pystyttäisiin tuhoamaan ukrainalaiset it-patterit, olkoonkin että venäläisetkin kärsisivät siinä omiakin kalustotappioita.
Toki on mahdollista, että teoria osoittautuu vääräksi, ja Venäjä alkaa lentää suurilla konemäärillä monimutkaisia tehtäviä Ukrainan yllä. Jos näin ei kuitenkaan ole, Bronkin mukaan asialla on suuri merkitys asevoimien kyvykkyyteen Ukrainaa vastaan samoin kuin pelotevaikutukseen länsimaita kohtaan.