Volkswagen elvyttää pitkät perinteet omaavan Scout-brändin.
Volkswagenin sateenvarjon alla myytävien automerkkien määrä kasvaa yhdellä, kun se tekee omistamastaan Scout-tavaramerkistä oman erillisen ja itsenäisen brändinsä.
Scout tulee keskittymään täyssähköisiin avolavoihin ja oikeasti maastokelpoisiin ajoneuvoihin. Muut saksalaiskonsernin merkit eivät tällaisia autoja tarjoa.
Scoutit on suunnattu ensisijaisesti Yhdysvaltain-markkinoille, eikä toistaiseksi ole tietoa nähdäänkö niitä lainkaan rapakon tällä puolella. Hämärän peitossa on myös tapa, jolla Scouteja myydään. Nähtäväksi jää, myydäänkö Scouteja merkin omissa myymälöissä, Volkswagen-liikkeiden yhteydessä vai esimerkiksi pelkästään verkossa.
Ensimmäiset Scout-merkin alla myytävät autot tullaan esittelemään vuonna 2023, ja valmistuksen on tarkoitus päästä vauhtiin 2026. Volkswagen tähtää Yhdysvalloissa 250 000 Scout-merkkisen auton vuosimyyntiin.
Scoutin avolava tulee kilpailemaan ostajista muun muassa Tesla Cybertruckin, GMC Hummer EV:n, Rivian R1T:n, Ford F-150 Lightningin ja muiden sähköpickupien kanssa.
Artikkeli jatkuu videon alla.
Mikä Scout?
Scout-brändi putosi Volkkarin syliin viime vuonna yrityskauppojen myötä.
Volkswagenin tytäryhtiö Traton, jonka omistuksessa on sellaisia kuorma-autobrändejä kuin Scania ja MAN, hankki viime kesänä kaikki yhdysvaltalaisen Navistar International -yhtiön osakkeet 3,7 miljardin dollarin hintaan.
Navistar rakentui edesmenneen International Harvesterin raunioille 1980-luvun puolivälissä, ja Scout-tavaramerkki on ollut sittemmin sen hallussa, mutta yrityskaupan myötä siitä tuli Volkswagenin omaisuutta.
Aikoinaan muun muassa Jeepin kanssa kilpaillutta IH Scoutia valmistettiin vuosina 1961–1980. Autosta oli tarjolla lukuisia erilaisia variaatioita, kuten avolavaversio sekä rättikattoinen malli.
Vielä viime syksynä Amerikan Volkswagenin operatiivinen johtaja Johan De Nysschen kiisti jyrkästi, että saksalaisyhtiö suunnittelisi Scout-nimen käyttämistä erillisen yhtiön nimenä.
– Ajatus Scout-nimen käyttämisestä kokonaan uuden malliston nimenä on täysin spekulatiivinen, eikä meillä ole tällä hetkellä mitään sellaisia suunnitelmia, todellisia tai kuvitteellisia, De Nysschen totesi tuolloin.
Lähteet: Volkswagen, Automotive News
Uusimmat
-
11:35
"Kaikkeen tähän on syytä varautua" – mitä autoilijan pitäisi muistaa lumikaaoksessa?
-
11:10
Bakun ilmastokokous lisäajalla: EU korotti kehitysmaille tarjottavan rahoituksen määrää
-
11:09
EK15: Neuville vahvoilla mestaruustaistelussa, Toyota kovassa paikassa – MTV seuraa
-
11:07
MM-rallilegenda jättää huomenna jäähyväiset – seuraaja valittiin Virosta
-
11:07
Tästä syystä Arman Alizad kieltäytyy rahakkaista projekteista
-
11:04
Kuolleeksi luultu intialaismies heräsi henkiin hautajaisroviollaan
-
10:42
Kaksi omakotitaloa palanut Savonlinnassa – poliisi pyytää havaintoja
-
10:35
F1-tähdet kypsyivät pahasti – Vegasissa kiusallinen ongelma: "Olen väsynyt siihen"
-
10:16
Yksi Laosin myrkkyviinaskandaalin uhreista on australialainen teinityttö
-
10:05
Kuningas Charles osallistui vuosittaiseen tapahtumaan ilman kuningatar Camillaa
-
09:54
Voiko skuuttiturmista oikeasti saada vakuutuskorvauksia? Päätökset tehdään yllättävässä paikassa
-
09:44
George Russell paalulle – Las Vegasin aika-ajoissa nähtiin jättiyllätys
-
09:43
Tiesitkö? Näin Coca-Colaa valmistetaan Keravalla
-
09:35
Suomalaiskiekkoilijat kaaoksen keskellä – katso levoton kaukalovideo: "Tilanne eskaloituu!"
-
09:26
Suomalaislapset liikkuvat kansainvälisen tutkimuksen mukaan eniten EU:ssa – tutkijat epäilevät tulosta
-
09:13
Joe Biden liikuttui kyyneliin – vaimo kiitteli vuolaasti väistyvää presidenttiä
-
09:12
Uutta tietoa Valtteri Bottaksen tilanteesta
-
09:00
Victor Paul astui ensi kertaa Atson saappaisiin Rantabaarissa – erityisesti yksi piirre erottaa hänet roolihahmostaan: "En ole nakkikiskamyllääjä"
-
08:57
Hallitus siirsi kuntien jättiuudistusta vaalien yli – vastuuministeri: Liian monimutkainen
-
08:35
Yrittäjägallup: "Trump voi yrittää kääntää kelloa taaksepäin"
-
Lataa lisää