Volkswagen myymässä luksusautomerkkinsä 32-vuotiaalle miljonäärille

0:42img
Kroatialainen hypersähköauto Rimac C Two kiihtyy nollasta sataan nopeammin kuin F1-auto. Yksi auton harvalukuisista ostajista on F1-maailmanmestari Nico Rosberg. Katso videolta, miltä auto näyttää.
Julkaistu 18.09.2020 11:42

Ville Järveläinen

Lehtitietojen mukaan luksusautovalmistaja Bugatti on vaihtamassa omistajaa. Saksalaisen Manager Magazinin tiedoista kertoo uutistoimisto Reuters.

Saksalaisen Volkswagen-konsernin kerrotaan suunnittelevan luksusmerkki Bugattin myyntiä. Ostotarjouksen on lähteiden mukaan tehnyt autovalmistaja Rimacin toimitusjohtaja Mate Rimac. 32-vuotiasta miljonääriä on tituleerattu muun muassa Kroatian Elon Muskiksi.

Volkswagenin omistama Porsche omistaa yli 15 prosenttia Rimacista. Yhtiöt ovat jo aiemmin ilmoittaneet tukevansa toisiaan sähköautojen kehityksessä. Rimac tekee yhteistyötä myös monien muiden autovalmistajien kanssa, ja on tarjonnut sähköauto-osaamistaan niiden käyttöön.

Lähteiden mukaan kaupalla olisi jo Volkswagen-pomojen hyväksyntä, mutta paperit odottavat vielä allekirjoituksia. Sekä Volkswagen, Rimac että Bugatti ovat ilmoittaneet, etteivät kommentoi väitteitä.

Lue myös: F1-maailmanmestari tilasi lähes 2 miljoonan euron patteriohjuksen: "Vääntää minunkin sisuskaluni solmuun"

Sähkö-Bugatteja tulossa?

Rimac on tunnettu äärimmäisen suorituskykyisistä sähköautoistaan. Kerroimme elokuun lopulla myös F1-maailmanmestari Nico Rosbergin Rimac-kaupoista.

Vuonna 1909 perustettu ranskalainen Bugatti puolestaan on iso nimi polttomoottorikäyttöisten hyperautojen sarjassa. Sillä on vyöllään useampikin maailman nopeimman sarjatuotantoauton titteli.

rimac mate

Rimacin toimitusjohtaja on 32-vuotias Mate Rimac. Hän perusti yhtiönsä jo vuonna 2009. Kuvassa myös Rimac C Two.

Henkilöautojen alati kiihtyvä sähköistyminen on aiheuttanut painetta myös superautosektorille. Hybriditeknologialla voidaan saada jatkoaikaa isojen ja janoisten polttomoottorien käyttämiseen, mutta täyssähköteknologia häämöttää myös Bugattin kaltaisten valmistajien horisontissa. Ei välttämättä koko malliston osalta, mutta jossain määrin joka tapauksessa.

Samalla sähköautoihin kymmeniä miljardeja panostava Volkswagen saa laskettua harteiltaan vahvasti polttomoottorimaailmassa edelleen olevan brändin.

Lähteet: Reuters, CAR

Lue myös: Richard Hammond ja superautot ovat huono yhdistelmä: Viimeksi oli lähteä henki, nyt tankkasi vahingossa vettä

Tuoreimmat aiheesta

Autot