Kokeneen lentäjän mukaan matkustajakoneen ja sotilashelikopterin varojärjestelmät ovat hyvin erilaisia.
Matkustajakone ja sotilashelikopteri törmäsivät ilmassa Yhdysvaltojen pääkaupungissa Washington D.C.:ssä torstain vastaisena yönä tuhoisin seurauksin.
American Airlinesin CRJ-700-matkustajakone törmäsi Black Hawk -sotilashelikopteriin lähellä Ronald Reaganin kansallista lentoasemaa. Molemmat koneet putosivat Potomac-jokeen lähelle lentoasemaa.
Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump on kuvaillut tapahtunutta "hirveäksi onnettomuudeksi". Presidentin mukaan onnettomuus olisi pitänyt pystyä estämään.
Uutiskanava Reutersin tietojen mukaan matkustajakoneiden mustat laatikot on löydetty joesta.
Jyri Mattila tuntee onnettomuudessa osallisena olleen sotilashelikopterin.
"Turvaverkosta on yksi asia pois"
Ilmavoimien ex-pääkoelentäjä everstiluutnantti evp. Jyri Mattila pitää onnettomuutta kaiken kaikkiaan äärimmäisen vakavana ja poikkeuksellisena.
Mattilan mukaan tässä vaiheessa on vielä mahdotonta sanoa täysin varmaa selitystä sille miksi näin tapahtui. Mattilan mukaan voi kuitenkin olla mahdollista, että taustalla on "yhteysongelma".
– Olen itse lentänyt tätä Black Hawk -helikopteria. Kun puhutaan helikopterista, siinä ei ole todennäköisesti samanlaisia laitteita kuin matkustajakoneissa. Kun kaksi matkustajakonetta on lähellä törmätä toisiinsa, matkustajakoneen ohjaamoon alkaa tulla väistökäskyjä. Esimerkiksi: "Toinen ylös, toinen alas", Mattila kertoo.
– Lentäjä pitää noudattaa näitä käskyjä huolimatta siitä, mitä käskyjä tai selvityksiä lennonjohtaja on antanut. Helikopterissa ei ole todennäköisesti sellaisia. Periaatteessa turvaverkosta on yksi asia pois, hän jatkaa.
Laskeutuvan koneen on vaikea väistää
Mattilan mukaan on myös toki mahdollista, että matkustajakone on saanut tiedon lähistöllä liikkuvasta ilma-aluksesta, tai sitten ei.
– Voi olla, että näytöllä näkyy, että tällainen alus liikkuu. Mutta se riippuu siitä, millaiset järjestelmät ja laitteet ovat sillä hetkellä aktiivisena. Varsinaisia väistökäskyjä ei helikopterista kuitenkaan tule.
Matkustajakone oli tekemässä jo laskua lentoasemalle, kun se törmäsi helikopteriin. Mattilan mukaan tämä on matkustajakoneelle kriittinen ja tärkeä hetki, jossa se harvemmin enää tekee väistöliikkeitä.
– Yleensä fokus on tässä tapauksessa jo laskeutumisessa ja tarvittaessa tehdään ylösveto. Mutta kaartaminen ja väistäminen on vaikeaa ja harvinaista.
Uutiskanava CNN sai haltuunsa sotilashelikopterin ja lennonjohdon välisen ilmaliikennekeskustelun. Sen mukaan lennonjohto kysyi turmahelikopterilta vain hetki ennen onnettomuutta, näkeekö se matkustajakoneen.
Lue lisää: Lentoseuranta näyttää Washingtonin turmakoneen viimeiset hetket
Mahdollisuudet selvitä olemattomat
Kaikkien 67 osallisena olleen uskotaan kuolleen onnettomuudessa. Mattilan mukaan tämä ei ole yllätys, kun ottaa huomioon minkä tyyppiset alukset ilmassa törmäsivät.
– Jos kyseessä olisi ollut kevytrakenteinen kaksipaikkainen pienkopteri, voisi periaatteessa olla teoreettisia mahdollisuuksia sille, että matkustajakone saattaisi vaurioitua niin vähän, että se pääsisi vielä laskeutumaan. Mutta kun kyseessä on iso Black Hawk -helikopteri, niin molemmat kyllä tuhoutuvat. Ei mahdollisuuksia selviytymiseen.
Siitä kertoo Mattilan mukaan myös videolle tallentunut räjähdys, joka sinetöi koneiden kohtalon. Vastaavan räjähdyksen jälkeen matkustajakoneen törmäys pudotessa on niin voimakas, ettei siitä ole mahdollista selvitä hengissä.
Katso video törmäyksestä yläpuolelta.