Mäntyharjun kunnan johdossa ei tiedetty, että kunnan alueella seisotettiin junaa, joka sisälsi vaarallisia kemikaaleja.
Mäntyharjulla lauantaina havaitussa onnettomuudessa maahan ehti valua arviolta 35 000 litraa bensiinin valmistuksessa käytettävää metyylitertiaaributyylieetteriä.
Tiedon puute johtuu siitä, että Rataliikennekeskus ei informoi muita viranomaisia tilapäisillä säilytyspaikoilla seisovista junista, jotka kuljettavat vaarallisia aineita (VAK). Kuntajohto ei siten saa tietoa esimerkiksi pelastusviranomaisten kautta.
– Ilmoitamme ohjeistuksemme mukaan pelastusviranomaisille junista vasta onnettomuustilanteissa, Rataliikennekeskuksesta kerrotaan STT:lle.
Keskuksessa tiedetään tilapäisillä säilytyspaikoilla seisovien VAK-junien määrä, mutta asiaa ei haluta kommentoida. Sama koskee tilapäisten säilytyspaikkojen määrää.
VR:n mukaan tilapäisiä säilytyspaikkoja on tällä hetkellä ollut käytössä neljä. Kullakin paikalla seisoo yksi 40–70 vaunun juna, mutta junat on nyt päätetty siirtää pysyville VAK-ratapihoille.
VR:n valvonta ei havainnut
VR:n viestintäjohtaja Tatu Tuominen sanoo, että yhtiö saa Liikenneviraston luvalla seisottaa tilapäisillä säilytyspaikoilla vaarallisia aineita kuljettavia junia.
VR informoi Rataliikennekeskusta seisotuksista. VR ei ole tietoinen siitä, ketä Rataliikennekeskus puolestaan informoi. Viestintäjohtaja Tatu Tuomisen mukaan tilapäisiä säilytyspaikkoja valvotaan aktiivisesti silloin, kun niillä seisotetaan vaunuja.
Hän ei halunnut avata valvontatapaa, eikä myöskään sitä, miksi VR:n oma valvonta ei havainnut Mäntyharjun onnettomuutta. Tuominen sanoi vain, että onnettomuushetkellä valvonta ei ollut aktiivista. Onnettomuus havaittiin ohiajavasta junasta.
Tuomisen mukaan satamissa on ollut ruuhkaa, ja kaikki kuljetukset eivät siksi ole mahtuneet pysyville VAK-ratapihoille. Hän huomauttaa kuitenkin, että tilapäisten säilytyspaikkojen käyttö on lainmukaista ja normaalia, vaikkei kovin yleistä.
Suurin osa rautateiden VAK-kuljetuksista tulee itärajan yli. VR vastaa niiden kuljetuksesta satamiin.
Vastaavia pätkiä olemassa
Mäntyharjun kunnan hallinto- ja talousjohtajalla Tuomo Penttisellä ei ollut aavistustakaan, että kunnan alueella seisoi juna täynnä vaarallisia kemikaaleja. Mäntyharjulla lauantaina havaitussa onnettomuudessa maahan ehti valua arviolta 35 000 litraa bensiinin valmistuksessa käytettävää metyylitertiaaributyylieetteriä.
– Jos ajatellaan, että meillä on ollut varasto näin vaarallista ainetta radan varrella ilman, että siitä on asianmukaisesti ilmoitettu, tai että sitä olisi valvottu, niin onhan se järkyttävää, Penttinen sanoo STT:lle.
Hän huomauttaa, että kunnan alueella on muitakin vastaavia sivuradan pätkiä, ja häntä kiinnostaisi tietää, miten niitä käytetään ja miten niiden kanssa toimitaan.
Juna seisoi kaksi viikkoa
Penttinen sanoo, että kunta ei ole vielä ollut yhteydessä VR:ään onnettomuudesta. VR oli vastuussa junasta, joka seisoi tilapäisellä säilytyspaikalla odottamassa kuljetusta Kotkan Mussaloon.
Onnettomuustutkintalautakunta arvioi sunnuntaina, että juna oli seissyt Kinnin tilapäisellä säilytyspaikalla noin kaksi viikkoa.
– Odotamme, että viranomaiset ja muut toimijat hoitavat asian alta pois. Kun tilanne on rauhoittunut, niin otamme yhteyttä ja kysymme, missä nyt mennään ja mistä asioista meidän pitäisi olla tietoisia, Penttinen sanoo.