Mäntyharjun kunnanjohtaja Jukka Ollikainen ja hallinto- ja talousjohtaja Tuomo Penttinen eivät tienneet, että kunnan alueella seisotettiin vaarallisia kemikaaleja sisältävää junaa.
Lauantaina havaitussa onnettomuudessa maahan ehti valua arviolta 35 000 litraa bensiinin valmistuksessa käytettävää MTBE-kemikaalia.
VR:n viestintäjohtaja Tatu Tuominen sanoo, että yhtiö saa Liikenneviraston luvalla seisottaa väliaikaisilla liikennepaikoilla junia, jotka kuljettavat vaarallisia aineita (VAK). VR informoi Rataliikennekeskusta seisotuksista. VR ei tiedä, kenelle Rataliikennekeskus tiedottaa asiasta.
VR:n mukaan väliaikaisia säilytyspaikkoja on nyt käytössä neljä. Niissä kussakin seisoo yksi juna, johon kuuluu 40–70 vaunua. Junat on päätetty siirtää pysyville VAK-ratapihoille.
Väliaikaisia säilytyspaikkoja on kuitenkin useita nyt käytössä olevien neljän lisäksi. Tuomisen mukaan niitä valvotaan aktiivisesti, silloin kun niillä seisotetaan vaunuja. Hän ei halunnut avata valvontatapaa, eikä myöskään sitä, miksi VR:n oma valvonta ei havainnut Mäntyharjun onnettomuutta.
Tuomisen mukaan onnettomuushetkellä valvonta ei ollut aktiivista. Onnettomuus havaittiin ohiajavasta junasta.
Tuominen sanoo, että satamissa on ollut ruuhkaa, ja että kaikki kuljetukset eivät siksi ole mahtuneet pysyville VAK-ratapihoille. Hän huomauttaa kuitenkin, että väliaikaisten VAK-liikennepaikkojen käyttö on lainmukaista ja normaalia, mutta ei kovin yleistä.
Suurin osa rautateiden VAK-kuljetuksista tulee itärajan yli. VR vastaa niiden kuljetuksesta satamiin.