Lähes puolitoista vuotta sitten kadonneen malesialaiskoneen mysteeri saattaa ratketa lähipäivinä. Madagaskarin itäpuolella sijaitsevalta Reunionin saarelta löydettiin siiven pala, joka täsmää MH370-lennon konetyyppiin.
Malesialaisviranomaiset ovat lähes varmoja, että Intian valtameren pieneltä ranskalaissaarelta löytynyt koneen jäänne on Boeing 777 -koneen osa.
Samanlainen Boeing 777 -kone aloitti matkansa Kuala Lumpurista Pekingiin vähän puolen yön jälkeen 8. maaliskuuta vuonna 2014. Alle tunti lennon nousun jälkeen Malaysian Airlines -koneen kapteeni otti yhteyttä Kuala Lumpurin tutka-asemaan. Kapteeni kertoi siirtyvänsä vietnamilaisen tutka-aseman piiriin ja toivotti Kuala Lumpuriin hyvää yötä. Tämän jälkeen koneesta – tai koneessa olleesta 239 henkilöstä – ei tiedetä mitään varmaa.
Koneen osia 6000 kilometrin päässä
Nyt Reunion -saarelta löytynyt koneen osa sijaitsee yli 6000 kilometrin päässä paikasta, jossa MH370-lennosta tehtiin viimeinen havainto. Vaikka Malaysian Airlines -yhtiöstä kerrotaan, että on liian aikaista spekuloida siiven palan alkuperää, on Malesiasta lähtenyt ryhmä selvittämään asiaa.
Myös realiteetit ovat lupaavia MH370-mysteerin ratkeamiseksi: Boeing 777 -kone on ollut laajassa käytössä viimeiset 20 vuotta. Sinä aikana konetyypille on sattunut neljä vakavaa onnettomuutta. MH370 lento on ainoa, jonka uskotaan pudonneen päiväntasaajan eteläpuolella.
"Sydämeni on ollut kurkussa koko päivän"
Koneen osan löytyminen Reunionin saarelta tuo MH370-lennon mysteerin lähelle ratkeamistaan. Se herättää vienoa toivoa myös omaisissa, joita epävarmuus on kalvanut kauan.
Kadonneessa koneessa olleen Philip Woodin puoliso Sarah Bajc kertoo CNN:lle:
– Sydämeni on ollut kurkussa koko päivän, Bajc sanoo.
Omaiset ovat surreet koneessa olleita läheisiään jo lähes puolitoista vuotta. Kuva otettu 30. maaliskuuta 2014.
Yleensä ensireaktio katoamistapauksen edistymiseen on epäusko, Bajc sanoo.
– Kaikkien esitettyjen satojen väärien väitteiden selvittäminen on liian raskasta. En halua uskoa mitään ennen kuin jonkinlainen varmuus asiaan saadaan. Jos se lopulta on koneen siipi, viimeinenkin pieni toivon jyvä katoaa ja on kohdattava todellisuus, Bajc kertoo kyynelehtien.
Pekingiläinen Steve Wang, jonka äiti oli MH370-lennolla, on myös varovainen kuullessaan uutiset.
– Se voi olla MH370:n jäänne, mutta odotan mielummin virallista varmistusta. Olemme saaneet liian monia vääriä hälytyksiä koneen löytymisestä sen katoamisen jälkeen, Wang sanoo.
Myös muiden omaisten on ollut vaikea uskoa, että koneen siipi löytyisi tuhansia kilometrejä lentoreittinsä ulkopuolelta.
Virrat kuljettaneet konetta?
Valtameritutkijat kuitenkin uskovat, että virrat ovat voineet kuljettaa MH370-konetta jopa tuhansia kilometrejä vedessä.
Jos koneen osa varmistuu kuuluneeksi MH370-lennolle, on edessä pitkällinen työ selvittää koneen putoamispaikka. Siihen tarvitaan valtamerivirtojen tutkimusta viimeisten 18 kuukauden ajalta, uskoo lentoturvallisuuskonsultti Greg Feith.
– Tarvitaan paljon matematiikkaa ja tiedettä, jotta tämä selviää, Feith sanoo.
0:47
Lähteet: CNN - REUTERS - STT