Bob Messerschmidt on mies, jonka yritys alkujaan kehitti Apple Watchissa käytettävän pulssimittarin. Apple osti miehen yrityksen vuonna 2010 ja palkkasi tämän mukaan Apple Watchin suunnitteluryhmään kolmeksi vuodeksi. Nyt mies on avannut kokemuksiaan Applella työskentelystä Fast Companyn artikkelissa. Kuten arvata saattaa, insinöörit ja design-väki eivät aina olleet samaa mieltä kellon yksityiskohdista.
Messerschmidt esimerkiksi kuvailee, kuinka hän meni palaveriin, kertoi sovittavansa kelloon antureita ja näytti asettavansa ne kellon rannekkeeseen, koska ranteen alapuolelta saa tarkemman mittaustuloksen kuin yläpuolelta. Muotoilusuunnittelijat vastasivat nopeasti, ettei tämä sovi vallitseviin trendeihin ja että kellon rannekkeista tehdään helposti vaihdettavia, joten rannekkeisiin ei tule antureita.
Seuraavassa palaverissa Messerschmidt totesi, että anturit voidaan sijoittaa ranteen yläpuolelle, mutta rannekkeen on oltava hyvin tiukka, jotta mittaustulos on luotettava. Suunnittelijat vastasivat, ettei kukaan käytä kelloa niin, vaan ranneke pidetään löysänä.
Messerschmidt ei kuitenkaan ottanut nokkiinsa näistä vastalauseista, vaan hän suhtautui niihin haasteina, jotka on selätettävä. Juuri se hänen mielestään tekee Applesta Applen. Insinöörien ei tule suunnitella tuotteita omassa tyhjiössään, vaan käyttäjien mieltymykset ja tarpeet on otettava huomioon.
Käyttäjien mieltymysten lisäksi Messerschmidt oppi myös, että Applella tärkeintä ei ole viimeisintä huutoa oleva teknologia, vaan hyvästä suunnittelusta käyttäjälle syntyvä hyvä mieli ja tuotteesta saatava arvo. Messerschmidt mainitsee esimerkkinä virtuaalitodellisuuden, jonka osalta Apple vielä katselee, mihin suuntaan se kehittyy. Kyse ei ole siitä, että pitäisi lähteä mukaan kaikkiin uusimpiin teknisiin villityksiin, vaan toteuttaa tuotteet hyvin ja tuoda käyttäjälle todellista lisäarvoa.
Messerschmidt ei kuitenkaan vain ihaile Applea. Hänen mukaansa kaikella hyvällä on myös kääntöpuolensa. Esimerkiksi salailun osalta Apple on aivan omassa asemassaan. Tulevat tuotteet halutaan salata mahdollisimman tehokkaasti ennen julkaisua niin, että julkaisu saa aikaan kunnon tyrskyn. Tällä tavalla yhtiö luo mielikuvaa, että sen tekemiset ovat tärkeämpiä kuin ne itse asiassa ovatkaan.
Lisäksi Messerschmidt mainitsee Steve Jobsin ja sen, miten tällä oli esimerkiksi hyvä taito sanoa ”ei” niille lukuisille ideoille, joita Applen tuhannet ja taas tuhannet insinöörit heittelevät ilmoille. 12 000 insinööriä saavat aikaan paljon ideoita ja tajunnanvirtaa, mutta ideoille pitää osata sanoa ”ei”, kunnes ne ovat todella merkittäviä.
Jobsin kohdalla Messerschmidt miettii myös ilmapiiriä ja menestymisen mahdollisuuksia Applella. Kun Jobs kuoli vuonna 2011, monet pohtivat voiko yhtiö jatkaa ilman sen visionäärinä tunnettua johtajaa.Messerschmidtin mukaan useat yrittivät saada pullotettua Jobsin opit, mutta menivät harhaan. Hän arvelee, että vielä on liian varhaista arvioida, voiko yritys jatkaa entiseen malliin, mutta merkit osoittavat, ettei voi. Messerschmidtin mukaan Apple ei enää ole entisellään.