Suomeen muuttaneen miehen auto aiheutti yllättäviä lisäkuluja, kertoo Iltasanomat.
Verohelpotettujen muuttoautojen tuonti päättyy ensi vuoden lopussa. Suomeen Yhdysvalloista muuttaneen Ilkka Pihlaskarin kohdalla auton tuonti ei kuitenkaan käynyt aivan helposti.
Pihlaskari toi viime kesänä muuton mukana Buick Encore 1.4 Turbon. Täsmälleen sama auto tunnetaan Suomessa Opel Mokkana. Keulassa komeilevat vain eri logot.
Pihlaskarien auton kohdalla veroalennuspykälä ei täyttynyt, sillä he olivat viettäneet yli 72 päivää Suomessa edellisvuonna. Veroja autosta tuli siis maksettavaksi vajaat 7 000 euroa.
– Marssin verojen maksun jälkeen Lahdessa viemään autoa katsastukseen. Auton kanssa painittiin siellä noin tunnin verran, jonka jälkeen minut kutsuttiin sisälle. Katsastusmiehet sanoivat että jos auto olisi hyväksytty muuttoautona, niin ei olisi mitään ongelmaa sen katsastamisessa, mutta nyt autoon pitäisi vaihtaa etuvalot, Pihlaskari kertoi Iltasanomille.
Valoille olisi tullut hintaa Länsiauton mukaan vähintään 2 800 euroa.
Päästöt kasvoivat Suomessa 28 prosenttia
Pihlaskaria kehotettiin anomaan poikkeuslupaa Buickin alkuperäisten etuvalojen käyttämiseen. Poikkeuslupapäätökselle tulisi puolestaan hintaa 380 euroa oli lopputulos kumpi tahansa.
Samaan aikaan autoverovalitus viivästyi Tullissa parilla kuukaudella jonojen takia.
Kummallista tarinassa on se, että muuttoautona hyväksytty Buick Encore menisi Suomessa läpi ajovaloineen, mutta normaalisti verotettuna tuontiautona ei. Lisäksi Suomessa autolle päätettiin erikoinen hiilidioksidipäästömäärä.
Täysin saman, Suomessa myytävän Opel Mokan, päästömääriksi on ilmoitettu 144 grammaa kilometriltä, mutta Pihlaskarin autolle katsastuskonttori yhdessä Trafin kanssa päättivät päästöiksi 200 grammaa. Eroa on siis 28 prosenttia, mikä näkyisi myös vuosittain maksettavan ajoneuvoveron suuruudessa.
Trafin osastopäällikkö Toni Pallaspuro kommentoi Iltasanomille, ettei autoja voi suoraan verrata keskenään, sillä hiilidioksidipäästöt eivät todennäköisesti olisi optimointisyistä samat. Näin siis vaikka auto ja moottori olisivat muutoin samanlaiset.
– Samaan autoon voi myös olla useita eri moottoriversioita, joiden markkinointinimi on kuitenkin sama, Pallaspuro kertoi Iltasanomille.
Esimerkiksi Opel ilmoittaa 1,4-litraisen Mokkan suurimmaksi tehoksi 140 hevosvoimaa, kun Buickin Encorelle ilmoitetaan 138 hevosvoimaa.
Hiilidioksidipäästöt määritellään päästötestin tai sen sijaan EU-asetuksessa olevan laskukaavan mukaan. Siinä päästöarvo saadaan laskemalla ajoneuvon massa sekä moottorin enimmäisteho käyttäen tiettyjä kertoimia.
Lähde: Iltasanomat