Tyyliniekka: Näin paljon Teslalla ajaminen oikeasti maksaa Suomessa – Joose teki tarkat laskelmat

Sähköautojen todelliset käyttökulut puhuttavat. Tyyliniekka-verkkolehti uutisoi perjantaina, minkä verran kaksi varsin aktiivista sähköautoiluvuotta Tesla Model S:llä maksoivat.

Sähköautojen pioneeri Tesla kuuluu edelleen monen unelma-autoihin. Yhtiön huippuunsa hiotun tiedotusstrategian ja monien suurella kiihkolla autoonsa suhtautuvien omistajien vuoksi auton todellisia kilometri- ja käyttökuluja on ollut vaikea hahmottaa.

Nyt kulut on kuitenkin laskettu.

Joose Luukkasen vuoden 2014 Tesla Model S 85:lla on ajettu kaikkiaan jo 270 000 kilometriä, joista nykyinen omistaja 95 000 kilometriä. Matkan kulut on kirjattu ylös ja eritelty.

Luukkanen on Tyyliniekka-verkkolehden sähköautoihin erikoistunut toimittaja ja sen omistavan Miehistömedia Oy:n osakas.

Joose laskee kahden vuoden ja 95 000 ajokilometrin perusteella kaiken autonkäytön sisältävien kilometrikohtaisten kulujen olevan 0,22 euroa, ja kuukausikohtaisten 868 euroa. Kulut löytyvät tarkasti ja mielenkiintoisesti eriteltynä alempaa. Jopa sukulaisilla nautittu ”ilmainen sähkö” on otettu huomioon.

– Ensimmäinen vuosi yllätti minimaalisilla kuluilla, mutta toinen vuosi ei sujunut ihan yhtä edullisesti. Kaksi kertaa maailman ympäri on pitkä matka, ja kulutusosissa alkoivat vaihtoviikot. Paljon ajettu Tesla on osoittanut myös huonot puolensa ja valitettavasti myös muutama tyyppivika aiheutti pyörrettä lompakkoon. Silti euroja ynnätessä numerot puhuivat puolestaan, ja Tesla on ollut ”ylimääräisistä” vioista huolimatta kokonaisuudessaan edullinen ajaa ja omistaa, Joose kertoo.

Vastaavan auton voi hankkia Euroopasta omakseen 30 000 – 35 000 eurolla ja parin tonnin autoverolla.

– Auto on pitänyt hintansa jopa paremmin kuin mitä odotin. Vaikka sähköauto on edelleen polttomoottoriautoa kalliimpi ostaa, vetää puoli-ilmainen ajaminen yhtälön plussan puolelle, jos kilometrejä kertyy runsaasti, Joose jatkaa.

Käyttökulut eriteltynä

Joose on laskenut Teslan käyttökulut erittäin tarkasti, ja seuraavasti jaoteltuna.

Viranomaismaksut

Vakuutukset kustantavat kaskon kera 830 € / vuosi. Autovero on 232,42 € / vuosi. Katsastusta ei tänä vuonna tarvinnut tehdä. Yhteissumma 1075,42€.

Huollot

Öljynvaihtoja, jakopääremontteja, kytkinongelmia, vaihdelaatikon huoltoa tai mitään muutakaan perusremppaa ei sähköauton kanssa ole odotettavissa. Edes sähkömoottori tai akku ei tarvitse säännöllistä huoltoa. Alustan osat kuitenkin kuluvat, ja 250 000 kilometrin kohdalla alkoi tulla remontin tarvetta. Eteen vaihdettiin molemmin puolin tukivarret, koiranluut, ynnä muut nivelet. Hinta töineen 1585 €.

Renkaan paikkaus 25 €. Ilmastointiaineen täyttö 200 €. Lasinnostin 506 €. Kaukosäätimen paristo 7 €. Pyyhkijänsulat 41 €. Kitkarenkaat 1 080 €.

Tyyppivikoja

Ovenkahvojen korjaus1029 €. Ennakoivana huoltona muistipiirin vaihto 900 €.

Huoltoihin ja osiin paloi toisena vuonna huomattavasti ensimmäistä enemmän rahaa. Teslan käyttökulut nousivatkin juuri monien huoltojen takia, ja huoltoihin käytetty raha nousi edellisvuoden vajaasta parista tonnista yli viiden tuhannen (5373,04 €).

Ja vielä kaikkien odottamat lataus- ja sähkökulut

– Kilometrit vähenivät edellisvuodesta liki kymppitonnilla, koska koronan takia auto on joutunut viettämään liikaa aikaa tallin puolella. Mittariin kertyi vain 44 000 kilometriä, eli 7000 vähemmän kuin edellisvuonna. Sähkönkulutus sen sijaan ei laskenut kuin hivenen, ja oli aika tarkasti 12 000 kilowattituntia. Keskikulutus oli siten n. 27 kWh per 100 kilometriä, Joose kertoo.

Syynä suurempaan keskikulutukseen on moottoritieajon lisääntyminen ja toisaalta talvisen pätkäajon kasvu.

Pikalatausten osuus pysyi noin kolmanneksessa, ja tästä valtaosa ladattiin Superchargerilla. Autoon kuuluvat ilmaiset lataukset, muuten kustannus olisi 0,24 €/kWh. Säästöä kertyi edellisvuoden tapaan liki tonni.

Maksullisten latausten määrä väheni. Autoreissu Espanjaan sujui täysin Superchargerien voimin, ja kesäisellä Baltian reissulla pärjättiin silloinkin lähinnä ilmaisella sähköllä.

– Akku riittää arkiajoihin niin hyvin, että ainoastaan pariin kertaan on täytynyt napata lisää sähköä maksullisesta laturista palaverin tai kauppareissun aikana. Sähköstä maksoin vain viisikymppiä.

Hidaslatauksessa noin puolet on nuukailtu ilmaisista latureista. Kotilatauksen hinta on laskenut hieman yösähköllä lataamisen ansiosta, mutta sen todellista vaikutusta on hankala arvioida tarkasti. Joose laskeekin kustannuksen yläkanttiin 10 snt / kWh hinnalla, jolloin loppusumma on 400 euroa.

– Olen laskenut kustannuksiin mukaan myös kavereilla, sukulaisilla ja asiakkailla nautitun sähkön.

Sähkö yhteensä 452,14 €.

Konstikas arvonalenema

Arvonalenema on merkittävä kulu, jota moni ei huomioi autoilukuluissa lainkaan. Vaikka tämä raha ei suoraan lompakosta lähdekään, niin se on silti laskettava mukaan kustannuksiin.

Vuosi sitten Joose arveli autosta saatavan suoralla kaupalla jotain 40 000 – 45 000 euron väliltä. Tällä hetkellä Nettiauton halvin Model S maksaa 39 900 euroa, joten arvio 5000 euron vuosittaisesta arvonalenemasta voi olla jopa hivenen yläkanttiin.

– Uskon Teslan pitävän edelleen hyvin hintansa, koska kokonaisuutena käyttökulut ovat edulliset. Vaikka Supercharger-lataukset ovat hidastuneet, ei tästä ole haittaa normaalissa työmatka-ajossa, jossa auto ladataan öisin. Model S on vakaa, mukava ja suorituskykyinen matka-auto kuljettajille, jotka ajavat moottori- tai maantiellä päivittäin, Joose sanoo.

Yhteenveto kuluista

Kokonaisuudessaan Teslan käyttökulut olivat kuluneena vuonna karvan alle 12 000 euroa. Kuukausitasolle jaettuna kuluja syntyy alle tonni.

Kilometriä kohden kustannus oli 27,2 senttiä. Kulu on tänä vuonna korkeampi kuin edellisvuonna (17,5 c/km) johtuen huoltokulujen noususta ja ajettujen kilometrien laskusta. Halvempaan kilometrikuluun Joose laskee päässeensä vain ”karvalakki Citroen C5:lla ja Fiat Cromalla”. Niiden ajokokemus ei kuulemma vastaa Teslaa.

– Teslan huoltokulut ovat sähköautojen suurimmasta päästä. Iso rengaskoko, typerät karmittomat lasit, erikoiset ovenkahvat ja muistipiirin suunnitteluvirhe tuovat mukanaan vikakohteita, jotka edullisemmista sähköautoista puuttuvat kokonaan. Samantasoiseen polttomoottoriautoon nähden Tesla on kuluiltaan kilpailukykyinen, Joose ynnää.

Luvut tasoittuvat, kun ne jakaa kahdelle vuodelle ja 95 000 kilometrille. Toteutunut kilometrikustannus on tällöin 23 senttiä sisältäen aivan kaiken.

– Tehokkaalla ja hauskalla autolla ajaminen ei ole koskaan ollut näin edullista, hän sanoo.

Sähköauto on Joosen mukaan järkivalinta paljon ajavalle. Sähköllä ajaminen maksaa kaasujalan raskaudesta ja autosta riippuen 2–3 euroa per 100 kilometriä.

Lähde: Tyyliniekka

Lue myös:

    Uusimmat