Miten syyskuun alussa voimaan astuva uuteen päästömittaustapaan perustuva verotus tulee vaikuttamaan autojen hintoihin? Entä miten Suomen autokantaa saataisiin nuorennettua?
Pääkuvan videoAutoverotus kevenee – näin se tulee näkymään hinnoissa |
Autoverotusta on kevennetty asteittain kuluneen hallituskauden aikana. Vuodesta 2015 lähtien autoveroa on kevennetty joka tammikuu 0,6–0,8 prosenttia.
Huomenta Suomessa perjantaina vieraillut Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa iloitsee autoveron maltillisen laskemisen vaikutuksista myyntiin.
– Hinnoissa se on tarkoittanut noin 200–300 euron alennusta, Rissa kertoo.
Veroalen vieminen täysimääräisenä autojen hintoihin on Rissan mukaan näkynyt automyynnin kasvuna. Vuonna 2015 myytiin noin 108 000 uutta henkilöautoa vuodessa, kun taas parina viime vuonna määrä on ollut kymmenisentuhatta autoa enemmän. Veroalennus on piristänyt myös käytettyjen autojen tuontia ulkomailta.
Rissan mukaan erityisen mielenkiintoista on se, että vaikka veroprosenttia on pienennetty, on valtion kassaan kilahtanut enemmän rahaa kuin aiemmin.
– Vuonna 2015 autoveroa kertyi 884 miljoonaa euroa, kun viime vuonna jo 970 miljoonaa euroa. Myös valtiovallan täytyy olla tyytyväinen tähän ratkaisuun ja kehitykseen.
WLTP tulee – oletko valmis?
Nykyisin käytössä oleva autojen CO2-päästöjen laboratoriotesti NEDC (New European Driving Cycle) luotiin 1980-luvulla. Teknologian ja ajo-olosuhteiden kehittymisen myötä se on kuitenkin jäänyt ajastaan jälkeen.
EU:n laatima uusi testimenetelmä kantaa nimeä Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure eli tuttavallisemmin WLTP.
Merkittävin ero näiden kahden menetelmän välillä on se, että NEDC-testissä arvot määritellään teoreettisen ajotavan perusteella, kun taas WLTP pohjautuu eri puolilta maailmaa kerättyihin todellisiin lukemiin antaen realistisemman kuvan auton päästöistä.
Uusia autoja on ehditty testaamaan WLTP-testillä jo tovi, mutta verotuksessa on sovellettu – verovelvollisen eduksi – niin sanottua takaisinlaskettua arvoa. EU:n komission tutkimuslaitoksen kehittämällä työkalulla WLTP-arvo on muunnettu vastaamaan vanhaa NEDC-arvoa.
Uuteen WLTP-taulukkoon tullaan siirtymään 1. syyskuuta 2018. Uutta autoverotaulukkoa sovelletaan autoihin, joiden CO2-päästötieto on mitattu WLTP-menetelmällä ja jotka rekisteröidään tai otetaan käyttöön kyseisenä päivänä tai sen jälkeen.
Autoverotus itsessään ei kovene, mutta Rissan mukaan yksittäisiä automalleja uusi taulukko voi kohdella niin, että verotus sen mallin kohdalla nousee. On kuitenkin myös malleja, joiden verotus laskee uuden mittaustavan myötä. Keskimäärin verotus pysyykin nykyisellä tasolla.
Katso pääkuvan videolta myös se, miten Rissa nuorentaisi Suomen Euroopan vanhimpiin kuuluvaa autokantaa.