Iso osa sähköautojen julkisista latauspisteistä tappelee talven kauhuskenaariota vastaan – "Voi tuoda ratkaisevan laskun sähkönkulutukseen"

6:13img
Sähköautot yleistyvät, mutta riittääkö niille kaikille sähköä? Miten sähkönkulutus kasvaisi, jos kaikki Suomen autot kulkisivat sähköllä? Entä onko sähkön hintaa korotettava sähköautojen lisääntymisen vuoksi?
Julkaistu 15.11.2022 10:27

Ville Järveläinen

Suomalainen Virta tiedottaa ottavansa lataustehon valtakunnallisen kysyntäjoustoautomaation käyttöön ensimmäisenä maailmassa. Teknologian tarkoituksena on osaltaan auttaa ehkäisemään tulevan talven sähkökatkoja.

Yli puolet Suomen julkisista sähköautojen latauspisteistä toimii Virran alustalla. Koska iso osa suomalaisten sähköautoista ladataan verkoston kautta, on myös yhtiön rooli sähkön riittävyyden varmistamisessa kasvanut.

Yhtiö kertoo tiedotteessaan varautuvansa tulevan talven mahdollisiin häiriötilanteisiin ottamalla verkostossaan käyttöön valtakunnallisen kysyntäjoustoautomaation ensimmäisenä maailmassa. Suomessa saatetaan joutua talvella turvautumaan kiertäviin sähkökatkoihin sähkön riittävyyden varmistamiseksi.

Lue myös: Töpseliautot yleistyvät vauhdilla, mutta riittääkö niille kaikille sähköä? Yksi asia saa alan ammattilaisen mietteliääksi: "Se vähän huolettaa"

Vaikka sähköautojen lataamiseen käytetty sähkönkulutus on vielä pientä moneen muuhun toimialaan verrattuna, on sillä jo oma vaikutuksensa sähkönjakelun kokonaisuudessa. Sähköautojen latausverkkojen osuuden koko kysyntäjoustomarkkinoista arvioidaan olevan jopa 10 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

– Latauspisteiden hetkellinen tehon alentaminen voi tuoda juuri ratkaisevan laskun sähkönkulutukseen, ja ehkäistä näin tarpeen katkoa sähköjä kuluttajilta laajemmin, Virran energiapalveluista vastaava johtaja Juha Karppinen kertoo tiedotteessa.

Teknologia seuraa sähköjärjestelmän tilaa jatkuvasti useiden eri signaalien avulla. Latauksen tehoa kyetään muuttamaan alle sekunnissa, jos esimerkiksi tehotasapaino vaarantuu sähköverkon taajuuden laskiessa liian alas. Tällaisessa tilanteessa auton lataamiseen voi tulla muutaman minuutin kestävä rajoitus. Aika riittää siihen, että verkon tehovajetta voidaan paikata varavoimalla.

Kysyntäjousto otetaan käyttöön Virran verkostoon kuuluvissa noin 6 500 asiointilaturissa asteittain marraskuusta 2022 alkaen. Pikalatausasemat, joissa latausajan lyhyys on tärkeintä, jäävät kysyntäjouston ulkopuolelle.

Lue myös: Sähköautoissa yleistyvä V2G-toiminto voi auttaa kotitalouksia sähkökatkojen aikana – säästöä myös sähkölaskuun

Lähde: Virta

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot