VTT:n asiantuntija Moottorille: Näin Suomen sähköverkolle kävisi, jos kaikki autot muuttuisivat yhdessä yössä sähköautoiksi

0:31img
Sähkölautta lastattiin täyteen sähköautoja Paraisilla kesällä 2019. Tempaus oli osa Sähköautoilijat ry:n organisoimaa saaristopäivää, jonka tarkoituksena oli nostaa esiin sähköisen liikkumisen eri muotoja.
Julkaistu 09.07.2021 14:55

Ville Järveläinen

Huoltoasemien kahvipöydissä ja sanomalehtien näppispalstoilla kuulee usein kerrottavan, kuinka maamme sähköverkko ei tulisi kestämään, jos koko autokantamme sähköistyisi yhdessä yössä. Moottori kysyi asiaa ihan oikealta asiantuntijalta.

Valtio-omisteisen Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen kertoo Moottorille saavansa toistuvasti oikoa liikenteen sähköistymiseen liittyviä väärinkäsityksiä.

Paakkisen mukaan yksi yleisimmistä kysymyksistä sekä harhaluuloista koskee sitä, miten Suomen sähköntuotanto ja sähköverkot kestävät ladattavien autojen yleistymisen.

– Energian puolesta maan koko autokannan voisi sähköistää vaikka huomiseksi. Se ei tarkoittaisi sen kummempaa kuin esimerkiksi paluuta Suomen sähkönkulutuksen huippuvuoteen 2007, josta sähköverkkomme selvisi mainiosti, Paakkinen toteaa Moottorille.

Lue myös: Poliisille ensimmäinen täyssähköinen partioauto – tältä näyttää Lahteen sijoitettu tuliterä Mercedes-Benz

Kaikkien henkilöautojen muuttuminen sähköautoiksi nostaisi Suomen keskimääräistä energiankulutusta noin kymmenellä prosentilla.

Se ei Paakkisen mukaan aiheuttaisi ongelmia, sillä hänen mukaansa Suomessa on vahva ja koeteltu sähkönjakelujärjestelmä, ja siirtoverkot kestävät hyvin.

– Ainoat haasteet voisivat paikallisesti olla kohteet, joissa olisi suurteholatauskeskittymiä, mutta nekin haasteet ovat hyvällä suunnittelulla ja toteutuksella järjestettävissä, hän sanoo Moottorille.

Fiksusti toimimalla lisäkapasiteetin tarve voisi olla vain muutamia prosentteja

Energiateollisuus ry:n energiaverkkojen asiantuntija Esa Niemelä kertoi Aamulehdelle vuonna 2017, että energiankulutus ei suoraan kasvata tuotantotehon tarvetta.

Niemelän mukaan lataamalla sähköautoja älykkäästi eli ajoittamalla lataus esimerkiksi automaation avulla pois kulutushuipuista, lisäkapasiteetin tarve putoaisi muutamaan prosenttiin.

Lue myös: Satakunnan pelastuslaitos hommasi uusia maastureita, mutta valitsi sähkön sijaan bensiinin: "Ei voi joutua autettavan asemaan"

Lähteet: Moottori, Aamulehti

Tuoreimmat aiheesta

Autot