Älykkään liikenteen järjestelmät kiinnostavat todennäköisesti myös rikollisia.
Itseajavat autot mullistavat liikenteen lähivuosina mutta tuovat väistämättä myös uusia tietoturvahaasteita.
Liikenneviraston johtavan asiantuntijan Risto Kulmalan mukaan uuteen tekniikkaan liittyvä tietoturvariski on ilmeinen.
– Autoista tulee verkottuneita, ne keskustelevat toistensa ja liikenneympäristön kanssa. Kun auto tähän keskusteluun kykenee ja on kiinni tietoliikenneyhteyksissä, tietoturvariskit kasvavat, Kulmala sanoo.
Autovalmistajat ovat kuitenkin tietoisia ongelmista ja hakkereista. Esimerkiksi Tesla on tehnyt yhteistyötä tutkimusta tekevän hakkeriryhmän kanssa, joka nosti esille Teslan ohjelmiston tietoturvariskeja.
Tietoturvavaatimukset esimerkiksi itseajaville autoille ovat Kulmalan mukaan aivan eri luokka kuin nettiin kytkettäville kodinkoneille, joita hakkerit ovat onnistuneet hyödyntämään erilaisissa palvelunestohyökkäyksissä.
F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen löytää kolme syytä, miksi joku haluaisi hakkeroida itseajavan auton.
Ensimmäinen syy on näyttää osaamistaan. Toinen syy on taloudellisen hyödyn tavoittelu. Kolmantena, mutta epätodennäköisimpänä syynä Hyppönen mainitsee halun aiheuttaa vahinkoa.
– Valtaosa heistä, jotka tällaisia hyökkäyksiä tekevät, tekevät niitä rikastuakseen. Autojen kohdalla se tarkoittaisi autovarkauksia tai hyökkäyksiä, joissa vaaditaan lunnaita, Hyppönen kertoo.
Itseajavan auton voisi Hyppösen mukaan periaatteessa varastaa parkkipaikalta murtautumalla auton tietojärjestelmiin ja ajamalla sen kauko-ohjauksella pois. Lunnasvaatimuksen taustalla taas voisi olla haittaohjelma, joka lukitsee auton järjestelmät kunnes vaadittu rahasumma on maksettu.