Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurto on järkyttänyt myös psykoterapeutteja. MTV:n Viiden jälkeen ohjelmassa vieraillut psykoterapeutti kertoo, millaisia asioita terapiaistunnoissa kirjataan talteen.
Vastaamon murtautuja tai murtautujat pääsivät käsiksi tuhansien asiakkaiden potilastietoihin ja sairauskertomuksiin ja ovat julkaisseet Tor-verkossa ainakin satojen asiakkaiden arkaluontoisia tietoja.
Psykoterapeutti Pia Penttala sanoo, että tilanne on psykoterapeuteille uusi.
– Tämä on tuonut hädän ja pelon tunteen omaankin yrittämiseen, Penttala sanoo.
Lue myös: Asiantuntija kertoo: näin helposti Vastaamon tietomurto olisi ollut estettävissä
Tapahtuma on paitsi järkyttänyt luottamusta tietoturvaan, myös herättänyt kysymyksen, mitä asioita psykoterapia-istunnoista tallennetaan.
– Istunnon aikana täytyy kirjata ylös yksittäisiä sanoja, jotta muistamme tehdä kysymyksiä ja kannatella keskustelua asiakkaan kanssa. Osa käyttää siinä ihan ruutuvihkoa ja osa sähköistä järjestelmää.
– Lisäksi aina täytyy tehdä viipymättä yhteenveto tapaamisesta asiakkaan kanssa. Meillä on siihen hyvät ohjeet Aluehallintovirastoilta ja Valviralta. Käytämme vain sellaisia järjestelmiä, joita ammattikunnalle on sieltä määritelty, Penttala sanoo.
Esimerkiksi lääkitys ja psykoottisuus merkitään muistiin
Penttalan mukaan asoita, joita istunnoissa kirjataan muistiin ovat muun muassa asiakkaan lääkärikäynnit, mahdollinen lääkitys ja sen muutokset, sekä psykoottisuus ja itsetuhoisuus. Asioita kirjataan talteen, jotta oikea tieto välittyy koko hoitoketjulle.
– Jos tulisi tarve ohjata eteenpäin niin totta kai minun täytyy miettiä, että mitä viestiä laitan eteenpäin esimerkiksi akuutin puolen lääkärille.
Penttala muistuttaa, että asiakkaat puhuvat usein psykoterapiaistunnoissa paljon esimerkiksi itsetuhoisuutta arkipäiväisemmistä asioista. Hän antaa kuvitteellisen esimerkin.
– Puhutaan vaikka riitaisan avioeron tunnetiloista. Jos eronneen puoliso näkee ex-puolisonsa tunnetilat vuodestusta asiakirjasta ja pyrkii käyttämään niitä hyväkseen oman etunsa mukaisesti, se on jo silloin liikaa.
Lue myös: Kiristyksen kohteeksi joutuneen Vastaamon tietoturva selvitetään ja yhtiö joutuu pahimmillaan maksumieheksi
Penttala uskoo, että tietojen vuotaminen on asiakkaiden kannalta vaikeaa. Luottamus saattaa horjua.
– Näitä asioita ei pengota ympäri toreja. Tämä varmasti horjuttaa hyvin paljon ajatusta tietosuojakysymyksistä.
Penttala kehottaa luottamaan terapiaan
Terapiaistunnoista täytyy myös tehdä raportit Kelalle. Penttala sanoo, että tietoturvariski liittyy myös paperipostin käyttämiseen
– Meillä on ollut tämä riski olemassa jollakin tavalla vähän aina. Joudumme esimerkiksi käyttämään postia, kun teemme asiakkaista yhteenvetoja Kelalle puolivuosittain.
– On erilaisia kohtia, joissa vuotoja voi tulla, muitakin kuin tällainen hyökkäys. On hyvä, että tämä tulee näin esille, että asiakkaammekin tietävät, että normaalielämässä on riskin kohtia.
Penttalan mielestä luottamuksen terapiaan ei kuitenkaan pitäisi horjua Vastaamon tietomurron takia.
– Ei missään nimessä. Meillä on Valvira ja Aluehallintovirasto, jotka ohjaavat hyvin meidän ammattikuntaa ja ovat ajan tasalla asioista. Kaikkeen me emme voi aina varautua.