Kansanedustaja Eeva-Johanna Elorannan terapiatietoja vuoti Vastaamosta – teki heti rikosilmoituksen: "Kaikkea kamalaa voi tapahtua"

Scanstock
Julkaistu 23.10.2020 17:50
Toimittajan kuva

Ville Eklund

ville.eklund@mtv.fi

Kansanedustaja Eeva-Johanna Elorannan (sd.) tietoja Vastaamossa käydystä terapiasessiosta on vuotanut terapiakeskukseen tapahtuneen tietomurron seurauksena. Eloranta kertoo saaneensa tapahtuneesta tiedon eilen.

Eloranta kertoo käyneensä Vastaamossa kerran vuonna 2018, mutta ei ole kertomansa mukaan saanut vieläkään yritykseltä viestiä tietovuodosta. Hän on pahoillaan siitä, että tiedonkulku ei toimi.

– Uskon, että resurssipula on suurta, mutta jokaisen asianosaisen on viipymättä saatava tietää, jos omia tietoja on valunut verkkoon, hän kommentoi.

Lue myös: Kirjailija Jenny Rostain on yksi Vastaamon tietovuodon uhreista – toivoo kaikille kriisiapua: "Olen kai vanhanaikainen, mutta ajattelin, että tiedot ovat vain vihossa"

Tietoja mahdollisesti levinnyt eteenpäin netissä

Eloranta otti asiassa yhteyttä keskusrikospoliisiin myös selvittääkseen tapahtunutta kansanedustajan ominaisuudessa. Hän teki poliisin kehotuksesta asiasta rikosilmoituksen ja kehottaa kaikkia, jotka huomaavat tietojaan leviteltävän vuodon seurauksena tekemään niin.

Tietoja on levitetty tor-verkossa sijaitsevilla sivustoilla, ja on todennäköistä, että ainakin osa tiedoista on päätynyt tätä kautta muille henkilöille mahdollisesti väärinkäytetäväksi.

Eloranta myös kehottaakin varmistamaan, ettei vuodettuja henkilötietoja voi esimerkiksi käyttää pikavippien hankkimiseen. Pikavippien teon voi estää tekemällä luottokiellon.

Kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta sai torstaina tietää tietojensa joutuneen vääriin käsiin. 

Eloranta pitää tätä harmittavana, sillä se johtaa lisävaivaan: luottokielto tulee luonnollisesti purkaa jos oikeasti haluaa jonkinlaisen lainan ottaa. Hän toivookin paitsi Vastaamolta myös viranomaisilta selkeitä vastauksia ja ohjeita kysymyksiin.

Vastaamolta kansanedustaja toivoo avoimuutta asiasta ja selkeää ulostuloa siitä, miten tiedot oli suojattu ja ovat tiedot varmasti nyt turvassa. Samalla jokaiselle tulisi antaa selkeät ohjeet siitä, miten toimia ja välttää mahdolliset riskit, joita vuodosta seuraa. Esimerkiksi Kyberturvallisuuskeskuksen kannattaisi hänestä laittaa jonkinlainen ohje etusivulleen tapauksen johdosta.

– Olisi tärkeää myös viranomaistahojen tiedottaa, miten nämä harmit vältetään, Eloranta vaatii.

Lue myös: F-Securen tutkimusjohtaja: Vastaamosta vuotaneilla tiedoilla voidaan yrittää identiteettivarkautta, mutta isompi riski on yksittäiden asiakkaiden kiristys

"Millaista hirvittävää tuskaa voi seurata?"

Eloranta kertoo olleensa Vastaamossa yhdellä terapiakäynnillä kuormittavassa elämäntilanteessa. Oman tilanteensa sijaan hän on huolissaan siitä, että murron vuoksi on voinut vuotaa myös lasten ja nuorten hyvin arkaluonteisia tietoja pitkistä terapiajaksoista.

– Mitä tapahtuu, jos nämä tiedot jäävät verkkoon? Millaista hirvittävää inhimillistä tuskaa voi seurata, hän pohtii.

Hän kysyykin, kuka auttaa ihmisiä, jotka esimerkiksi tarvitsevat kriisiapua tapahtuneen johdosta.

– Hätä on varmasti suuri, hän toteaa.

Toivoo, ettei vuoto vähennä avun hakemista

Eloranta pitää erityisen valitettavana, että vuoto on kohdistunut ihmisiin, jotka ovat hakeutuneet terapiaan kuormittavan elämäntilanteen tai mielenterveyden ongelmien takia. Nämä ihmiset ovat uskaltaneet hakea apua ja kertoneet terapiassa itsestään arkaluonteisiakin seikkoja.

– Mielenterveysongelma ei ole häpeällinen asia vaan siihen voi ja pitää hakea apua, hän painottaa.

Nyt hän toivookin, että vuotaneita tietoja ei käytetä ketään vastaan ja ettei tapaus entisestään nosta kynnystä hakea apua mielenterveyden ongelmiin.

– On valtavan vakava asia, jos ihmiset eivät uskalla hakea hoitoa sen takia, että pelkäävät tietojen vuotoa, Eloranta sanoo.

Lue myös: Kommentti: Tietovuoto Vastaamolta on anteeksiantamaton munaus – luottamus koko psykoterapiatoimintaan vaakalaudalla

Kyberturvallisuuden kanssa ei voi olla liian varovainen

Elorannan mukaan tapauksen johdosta kaikkien sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietoja käsittelevien tulisi tarkistaa, että tiedot on suojattu viimeisen päälle. Hän kertoo itse "sokeasti luottaneensa" tietojen asianmukaiseen käsittelyyn, ja pettyneensä, että näin ei oltu toimittu.

– Kyberturvallisuusasioiden kanssa ei näköjään voida olla yhtään liian varovaisia. Kaikkea kamalaa voi tapahtua.

Tapahtuneesta onkin otettava opiksi, että viimeistään nyt tietoja käsitellään riittävän huolellisesti.

– Katsotaan, ettei tällaista enää pääse käymään missään koskaan, Eloranta toteaa.

Lue myös: Kiristyksen kohteeksi joutuneen Vastaamon tietoturva selvitetään ja yhtiö joutuu pahimmillaan maksumieheksi

Tuoreimmat aiheesta

Vastaamo