Vuoden alusta voimaan astunut ammatillisen koulutuksen uudistus myllertää kauttaaltaan ammattiopistojen opetusta.
Lukujärjestykseen perustuvasta mallista on tarkoitus siirtyä niin kutsuttuun osaamisperusteiseen opetukseen. Muutos lisää opiskelijoiden vastuuta opintojen etenemisestä.
Ammatillinen opetus on muutosten kourissa opetushallituksen ajaman reformin myötä. Kuluva vuosi näyttää sen, miten uudistukset astuvat voimaan ja millaiset niiden vaikutukset ovat.
Katoavatko lukujärjestykset?
Yksi näkyvä muutos opiskelijoiden arjessa on, että lukujärjestyksistä pyritään hankkiutumaan eroon ja lisättäisiin tiimeittäin tapahtuvaa opetusta.
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymässä Keudassa on jo tehty kokeiluja lukujärjestyksestä luopumiseksi.
Uudistus mahdollistaa opintojen lyhenemisen puolella vuodella tai jopa vuodella, sillä opintojaan voi edistää näyttökokeilla ja työharjoittelulla.
– Kun saa työn tehtyä voi jatkaa seuraavaan, eikä tule luppoaikaa, sanoo Keudan toimialapäällikkö Kimmo Mantela.
Opinnot yksilöityvät
Keudan rehtori Anna Mari Leinonen sanoo, että uudistuksen myötä ammattiopetus perustuu enemmän osaamisperusteiseen ja yksilöityyn opiskeluun.
– Lähdemme rakentamaan entistä joustavampia omia opintopolkuja opiskelijoiden tarpeisiin.
Käytännössä osaamisperusteinen koulutus tarkottaisi sitä, että opintojen etenemistä voi edistää työharjoitteluilla ja näyttökokeilla.
– Mieluummin olen töissä oppimassa kuin koulussa saman neljän seinän sisällä, kolmannen vuoden kokkiopiskelija Joachim Pietikäinen sanoo.
Opiskelijan vastuu kasvaa
Muutos sysää vastuuta opiskelujen etenemisestä enemmän opiskelijoille ja vastuu itsenäisestä opiskelusta ovat huolettaneet joitakin opiskelijoita.
Juuri opintonsa aloittaneet tekniikka-alan opiskelijat odottavat kuitenkin kädet syyhyten toisitoimiin pääsemistä.
– Olisi kiva päästä nopeasti oppimaan töissä, sanoo Luukas Lutjonen.
– Pääsis sitten harjoittelemaan työssä elämistä tulevaisuutta varten, Axel Nevalainen jatkaa.