Jaguar esitteli viime vuonna ensimmäisen katumaasturinsa ja nyt perässä tulee pienempi, kompaktiin kokoluokkaan sijoittuva versio. Uutuus kulkee nimellä E-Pace.
Saksalaiset autonvalmistajat ovat saaneet temmeltää katumaasturien premium-segmentissä omillaan. Range Rover on lähtenyt laajentamaan tarjontaansa kompaktiin suuntaan, mutta myös Jaguar ja Alfa-Romeo haluavat omansa kasvavasta markkinasta.
Jaguar E-Pace on kompakti 4,4-metrinen SUV, jonka muotoiluun on haettu vaikutteita luonnollisesti isoveli F-Pacesta myös urheilullisesti F-Typestä. Kompakteista mitoista huolimatta valmistaja lupailee sisätilojen sijoittuvan luokkansa kärkeen ja esimerkiksi tavaratilaa on tarjolla 577 litraa. Samaan perheeseen kuuluu myös hiljattain esitelty täysin sähköinen konseptiauto I-Pace.
Tekniikan osalta E-Pace edustaa konsernin modernia linjaa. Kaikki moottorit ovat peräisin 2,0-litraisesta Ingenium-moottoriperheestä. Dieseleitä tulee tarjolle kolme (150, 180 ja 240 hv), ja bensiinejä kaksi (249 ja 300 hv). Kaksi pienintä dieseliä ovat vakiona varustettu kuusiportaisella manuaalivaihteistolle, mutta näidenkin pariksi on tarjolla muiden yhteydessä vakiona tuleva ZF:n 9-portainen automaattivaihteisto. Voima välitetään aina kaikille neljälle pyörälle.
Sisätilojen ja varustelun osalta Jaguar noudattelee isompien sisariensa linjaa. Kuljettajalle on tarjolla mittaristonäyttö ja keskikonsolin isolta näytöltä hallitaan laajasti yhdistettävissä olevaa multimediajärjestelmää.
Ehkä huomiota herättävintä esittelyssä oli kuitenkin tyyli, jolla valmistaja kirjaimellisesti lennätti auton julkisuuteen. Alla olevalta videolta pääset katsomaan Jaguar E-Pacen maailmanennätyshypyn, jonka aikana auto tekee vielä 270-asteen kierron pituusakselinsa ympäri.
Kuvat ja video: Valmistaja