Katumaasturit ovat suositumpia kuin koskaan. Harvat katumaasturit kuitenkaan joutuvat koskaan pahaan maastoon, mutta tämä Land Rover ei pieniä esteitä säikähdä.
Land Rover esitteli täysin uuden Discoveryn noin vuosi sitten Pariisin autonäyttelyssä. Huomattavasti aiempia sukupolvia pyöreämpi muotoilu ja henkilöautomaisuus on saanut osan kansasta epäilemään auton kykyjä, mutta viimeistään tämän vuoden Frankfurtin autonäyttelyssä nähty Discovery SVX -erikoisversio korjaa tämän asian.
Kyseessä on JLR:n (Jaguar Land Rover) erikoisautoihin keskittyneen SVO-osaston (Special Vehicle Operations) uusin luomus. Vakiomalliseen Discoveryyn verrattuna auto on huomattavasti korkeampi, varustettu uusilla puskureilla ja haastavaan maastoajoon sopivalla rengastuksella. Joka kulmassa sijaitsee puskurien oranssien suojien alla kuuden tonnin hinauslenkit, joiden lisäksi takaosasta löytyy vinssi. Oransseja yksityiskohtia löytyy myös ohjaamosta, ja muusta mallistosta poiketen SVX on varustettu perinteisemmällä vaihteenvalitsimella pyöritettävän kytkimen sijaan.
Myös voimalinja vastaa ulkonäön luomia odotuksia. Konepellin alta löytyy 5,0-litrainen mekaanisesti ahdettu V8, joka tarjoaa tehoa 525 hevosvoimaa ja vääntöä 625 newtometriä. Vaihteiston virkaa hoitaa tuttu 8-portainen automaatti, jota tosin on muokattu kokonaisuuteen paremmin sopivaksi. Monipuolisten sähköisten apujärjestelmien lisäksi haastavissa paikoissa etenemistä helpottavat alennusvaihteisto sekä keskeltä löytyvä aktiivilukko ja taka-akselilla sijaitseva elektroninen tasauspyörästön lukko.
Jokainen Discovery SVX tullaan valmistamaan SVO:n tehtaalla Britanniassa ja auton tuotanto alkaa alkuvuodesta 2018.
Galleria
Kuvat: Mikko Autio ja valmistaja
Lue lisää Frankfurtin autonäyttelystä:
Jättikooste Frankfurtin autonäyttelystä – nämä jäi mieleen
Teknavin tv-ohjelman 14. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.