Yli tuhat ihmistä jonotti tänään lumisateessa Helsingin Kamppiin avautuneeseen japanilaiseen lifestyle-myymälään Mujiin.
Japanilainen yritys oli tehnyt kotiläksynsä perusteellisesti, sillä myös suomalaista kulttuuria muistettiin avajaisissa tarjoamalla ensimmäiselle 500 jonottajalle "ilmaisia ämpäreitä".
Jos jonottaja kuitenkin odotti oikeaa ämpäriä, joutui hän pettymään, sillä jonottajille jaettavaan yllätyskassiin oli painettu japaninkielinen teksti "kannellinen ämpäri".
Varsinaisia ämpäreitä ei siis ollut tarjolla, mutta yrityksen mukaan japanilaiset ymmärtävät suomalaisten rakkauden jonottamiseen ja ilmaisiin ämpäreihin.
– Koska Suomi on meille erityisen rakas maa, halusimme huomioida nämä kansalliset erityispiirteet myymälämme avajaisissa, kertoo MUJIn Euroopan aluejohtaja Takuo Nagahara idean taustasta tiedotteessa.
Ei logoja tai brändejä
Vuonna 1980 Japanissa perustettu MUJI on ruokaa, sisustustuotteita, kosmetiikkaa ja kodin pientuotteita myyvä vähittäiskauppa, jonka erikoisuutena on tarjota hyvälaatuisia tuotteita ilman brändejä tai logoja. Taustalla on yrityksen mukaan ajatus minimalismista ja myös jätteen minimoinnista.
MUJI on lyhenne japanilaisesta ilmaisusta Mujirushi Ryohin, joka tarkoittaa merkittömiä laatutuotteita. Helsingin myymälässä keskeisessä osassa on ruoka, joka myöskin on yrityksen mukaan lähituotettua ja laadukasta.
Ympäri maailman yrityksellä on yli 900 myymälää. Kansainvälisesti yritys on niittänyt runsaasti mainetta, ja New York Timesin Berliinin kirjeenvaihtaja kutsui jo vuonna 2008 yrityksen intohimoisia asiakkaita nimityksellä "mujirers".