Tokiossa on avattu puisto, jossa Suomi on hyvin esillä.
Japanin pääkaupungin Tokion luoteispuolella sijaitseva puisto avattiin vuoden 2018 marraskuussa.
– Jo maaliskuussa vierailijoiden määrä oli kaksinkertainen arvioomme verrattuna, kertoo puistoa hallinnoivan yrityksen Moomin Monogatari Ltd:n toimitusjohtaja Robert Hirst.
Hirst ei kuitenkaan halua paljastaa, kuinka monta kävijää puisto on tarkalleen houkutellut.
Fiskarsin Japanin-toimintojen johtaja Christophe Ranchoux kertoi Kauppalehdelle marraskuussa, että Metsa Villageen odotetaan 450 000 kävijää vuodessa. Fiskarsin omassa Metsä Villagessa sijaitsevassa Nordics-kahvilassa on vain 36 asiakaspaikkaa, joten vuoden 2018 loppupuolella arvioitiin vuotuisia kävijöitä olevan noin 80 000.
Metsä Village pyrkii olemaan paikka, jossa on mahdollisuus kokea pohjoismaista elämäntyyliä. Puistossa voi kuljeskella metsässä tai vuokrata soutuveneen. Kaikille avoimen ulkoilualueen yhteydessä sijaitsee myös pohjoismaista tyyliä edustava ostoskeskus.
”Sään puolesta ei paras ajankohta”
Puistoalueen keskellä sijaitsee ostoskeskus, jossa on muun muassa Pauligin Robert’s Coffee-kahvila. Robert’s Coffeen Petri Parviainen kertoo, että kyseessä on yrityksen kolmas kahvila Japanin markkinoilla.
– Tämä on enemmän kuin vastannut odotuksia. Totta kai koko projekti on pikkuhiljaa rakentunut, ja sään puolesta ei ollut mikään paras ajankohta avata ulkopaikkaa. Mutta todella hyvää palautetta ollaan saatu, Parviainen sanoo.
Myös myynti on ylittänyt odotukset.
– Laskennallisesti mitä mietittiin, niin eurokohtaista myyntiä on tullut kaksikymmentäviisi prosenttia enemmän. Ensimmäisen kuukauden numeroiden perusteella kahvila on jo päässyt kannattavuuteen.
Jatkossa kehitetään kahvilan tuotevalikoimaa.
– Se on kehityskohde, kun alue kehittyy. Jäätelöä olisimme halunneet tuoda valikoimaan, mutta siellä oli jo muut jäätelövalmistajat, joten me emme saaneet lupaa.
Myynti puolet odotettua parempi
Kotimaista designiä myyvän Tre:n toimitusjohtaja Tanja Sipilä kertoo olevansa iloisesti yllättynyt Metsä Villagessa sijaitsevan myymälän myynnistä.
– Olemme olleet myyntiin tosi tyytyväisiä, se on noin puolet odotettua parempi, Sipilä kuvailee.
– Meillä on jo neljän kuukauden jälkeen voitollinen yritys ja kannattava myymälä Japanissa.
Yllätyksiä tuli myös kysytyimpien tuotekategorioiden suhteen.
– Olimme ennakoineet, että kysyntää on vähän edullisemmalle lahjatavaralle, sisustustavaralle ja paperitavaralle. Se on kuitenkin sellainen päivävierailukohde, Sipilä kertoo.
– Meidän tärkeimmät myyntiartikkelit ovat olleet muotia ja asusteita. Melko kallista tavaraa, jopa parin sadan euron tuotteita. Tai arvokkaampia kelloja tai takkeja. Tällä hetkellä olemme muuttamassa tuotevalikoimaa muodin ja asusteiden suuntaan.
Parkkipaikkoja liian vähän
Metsä Village sijaitsee samalla alueella maaliskuussa avatun muumipuisto Moomin Valley Parkin kanssa. Metsä Villagen odotettua korkeammat kävijämäärät ovat vaikuttaneet myönteisesti myös Moomin Valley Parkin kävijämääräodotuksiin.
Japanin laajalevikkisimmän lehden Yomiuri Shimbun artikkelissa puolestaan kirjoitetaan, ettei Muumipuisto tarjoa työntekijöilleen täydellisiä työasuja. Myös Muumipuiston palvelukonsepti herättää artikkelin kirjoittajan Akira Yoshinakan mukaan epäilyksiä.
Yoshinaka nostaa esiin esimerkiksi parkkipaikkojen vähyyden verrattuna jo nykyiseen asiakasvirtaan. Puistot eivät sijaitse hyvien kulkuyhteyksien varrella, minkä lisäksi merkittävä osa asiakkaista on yksityisautoilla paikalle saapuvia lapsiperheitä.