Tuhat ihmistä taas ilmaisen kassin perässä Helsingissä – suomalaisten jonotushimolle löytyi viimein selitys: "Mitä suuremmassa määrin elämys monelle"
Helsingin keskustassa luikertaa tuhannen ihmisen jono, ja syykin on selvä. On uuden liikkeen avajaiset, ja jaossa on ilmaista tavaraa.
Näky toistuu Suomessa usein.
Tällä kertaa Kamppiin avautui Japanin Ikeaksi kutsuttu Muji-liike, joka haali avajaispäivänä kävijöitä jakamalla ensimmäisille ilmaisen yllätyskassin.
Kassissa luki japaniksi "kannellinen ämpäri", joka on viittaus suomalaisten usein nähtyyn haluun saada ilmaistuotteita, vaikka kyseessä olisikin vain ämpäri.
Sosiologian professori Terhi-Anna Wilska Jyväskylän yliopistosta löytää ilmiölle selittäviä tekijöitä Suomesta ja suomalaisuudesta.
– Kyllä varmasti edulliset tuotteet kiehtovat kaikkialla, mutta onhan tämä suomalaisille tyypillistä, sanoi Wilska.
– Mehän ollaan varsin nuori, pieni kulutusyhteiskunta. Ja varsinkin kun tulee jotain uutta tai kansainvälistä, niin suomalaiset innostuvat.
"Ihmiset haluavat olla läsnä"
Jos voitetaan hinnassa, niin jonottaessa hävitään aikaa. Mikä muu voi jonottamista selittää?
– Varsinkin jos mediassa tai sosiaalisessa mediassa on jotain hehkutettu, niin ihmiset haluavat olla läsnä. He haluavat olla ensimmäisiä, he haluavat jakaa kokemuksiaan. Tämä on monelle mitä suuremmassa määrin elämys, varsinkin nuoremmille kuluttajille, Wilska näkee.
Sosiaalinen media ruokkii ilmiötä. Tieto kulkee massatuotteita erityisemmistä ilmiöitä paremmin, ja kuluttajalla on mahdollisuus, no, päteä.
– Tässä on mahdollisuus saavuttaa kuluttajakompetenssia, kun on ensimmäisenä jossakin, ja osaa ostaa jotain erityistä.
Ristiriitainen kuluttaja
Kuluttaja on ristiriitainen hahmo. Yhtäältä hän haluaa olla turhaa kulutusta välttävä kestävän kehityksen kannattaja, ja toisaalta taas hän juoksee halpatuotteiden perässä.
Jonottamishimoa on vaikea selittää järjellä, vaikka Wilskan perustelut loogisia ovatkin. Peliin tulee tunne.
– Yhtäältä meillä on monella ilmastoahdistus. Moni haluaisi vähentää tavaroiden kuluttamista, ja yhä enemmän kuluttaminen suuntautuukin elämyksiin.
– Meille markkinoidaan monella tavalla personoidusti globaalisti tuotteita halvalla. Sitä on tavattoman vaikea vastustaa.
Uusimmat
-
11:53
Patrik Laineen tilanteeseen valoa – valmentaja kertoi paluuaikataulusta
-
11:47
Venäjältä kysyttiin mannertenvälisestä ohjusiskusta – Kreml: Ei mitään sanottavaa
-
11:44
MTV:n tieto: Länsi-Uudellamaalla päästään jo kokeilemaan kohistua omalääkärimallia
-
11:40
Helsingissä juhlinut Tre Kronor -legenda laittoi muistonsa myyntiin
-
11:36
Perustuslakivaliokunta: Esitys paikallisesta sopimisesta ei ongelmallinen perustuslain kannalta
-
11:35
Puhelinverkoissa laajoja häiriöitä, junaliikenne seis monin paikoin – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
11:32
Ukraina: Venäjä hyökkäsi ensimmäistä kertaa mannertenvälisellä ballistisella ohjuksella
-
11:11
Kemissä tehtiin historiallinen ennätys: Jari vei vedet rannasta
-
11:04
Video Storm Shadow -iskusta julki: Hyökkäsikö Ukraina Pohjois-Korean ja Venäjän tukikohtiin?
-
11:01
Lähde: Ellen DeGeneres muutti puolisoineen lopullisesti Yhdysvalloista – tässä syy
-
11:00
Lahtelaispoliitikko vangittiin terrorismirikoksesta – tästä on kyse
-
10:51
Googlelle tiukka vaatimus Chrome-selaimesta
-
10:50
Li Andersson hakee jatkoa Turun valtuustossa, vaikkei ole ollut läsnä koko syksynä – MTV selvitti meppien osallistumisen
-
10:46
Valtteri Bottas tunnustaa – tämä seikka jäi harmittamaan Sauberin ratkaisussa
-
10:33
Kommentti: Ari Lahden sanat eivät jätä tulkinnoille varaa – Markku Kanervalla ei voi olla mitään tehtävissä
-
10:32
Mies sai vakavat vammat hoivakodissa, kuoli myöhemmin – nyt asiassa epäillään rikosta
-
10:28
"Poliisiauton kuljettaja joutui jarruttamaan" – tästä tilanteesta rapsahti päiväsakkoja Helsingissä
-
10:16
Yle: Poliisihallitus vaatii moottoripyöräkerho Bandidosin lakkauttamista
-
10:15
4-vuotias lapsi kuoli Joensuussa – 9 lastensuojelun työntekijää epäillään virkarikoksesta
-
10:06
Lohjan sairaalan synnytystoiminnan yt-päätökset julki – näin käy henkilökunnalle
-
Lataa lisää