Jari-Matti Latvala ei pettänyt lupaustaan – "Eihän sen hienompaa fiilistä ole"

2:05img
Jari-Matti Latvala ja Kalle Rovanperä kommentoivat MTV Urheilulle MM-rallin suurta siirtymää hybridiautoihin kaudesta 2022 alkaen.
Julkaistu 26.12.2021 10:15

Toni Heinonen

Jari-Matti Latvalan tavoitteena on nautiskella legendaarisessa Tunturirallissa tammikuun puolivälissä.

Aiemmin tällä viikolla paljastui, että Toyotan tallipäällikkönä toimiva Jari-Matti Latvala on ilmoittautunut rallin SM-kauden avaavaan Arctic Lapland -ralliin. Latvalan kartanlukijana toimii Juho Hänninen, joka tunnetaan paremmin Toyotan WRC-tiimin testikuljettajana.

LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala hyvästeli unelmansa ikimuistoiseen puheluun – uuden menestyspestin tähtihetki tuli arkisessa tilanteessa: "Se meni juuri niin kuin olimme keskustelleet"

Latvala ja Hänninen ovat kilpailleet yhdessä historic-luokan kisoissa viime vuosina. Heidän oli tarkoitus osallistua Tunturiin jo viime talvena.

– Tilanne muuttui silloin, koska Rovaniemellä ajettiin talvella myös MM-ralli. Sen vuoksi meidän piti lähettää Tunturiin Yaris WRC -auto, jolla Juho ajoi siellä testikisan. Silloin työt menivät edelle, enkä voinut ajaa siellä, koska minun oli tarkoitus lähteä kisaan Juhon kanssa, Latvala kertoo MTV Urheilulle.

– Lupasin silloin järjestäjille, että tulen kilpailuun ensi vuonna. Nyt pidän lupaukseni ja tulen ajamaan, Latvala takaa.

Latvala on kilpaillut napapiirin maisemissa vain kerran aiemmin. Kisa jäi tuurilaiselta kesken vuonna 2006.

– Silloin minun piti ajaa voitosta, mutta laskin hankeen Ristilammen pätkällä. Se on jäänyt harmittamaan aika paljon. Nyt olisi tavoitteena ajaa Tunturi läpi, Latvala sanoo.

Latvalan ja Hännisen kilpurina on Toyota Celica ST185. Parivaljakon aiemmissa yhteisissä kisoissa Celica on ollut malliltaan ST165.

– Tämä on steppiä uudempi auto. Näillä ei pääse vielä historic-kisoihin, mutta säännöt ovat muuttumassa tulevaisuudessa ja kohta näilläkin autoilla pääsee mukaan.

– Haaveenani on ollut päästä ajamaan ST185-autolla, jos niillä ajetaankin pian myös historic-ralleissa. Sen vuoksi olen halunnut päästä fiilistelemään sitä autoa.

Ja nyt Latvala pääsee fiilistelemään kenties parhaassa mahdollisessa paikassa.

– Saan ehkä eniten nautintoa talviralleista. Rovaniemellä on lunta sekä viimeisen päälle talviolosuhteet ja lisäksi luvassa on nopeita teitä. Eihän sen hienompaa fiilistä ole kuin lähteä sinne syöttämään, Latvala makustelee.

Arktinen kilpailu tarjoaa varmasti unohtumattoman kokemuksen rallin MM-sarjan kaikkien aikojen kokeneimmalle kuljettajalle.

– Ainoa toive on se, ettei pakkasta ole 40 astetta, Latvala hekottelee.

– Enkä tekisi mielelläni lumitöitä! Kun viimeksi tein Tunturissa lumitöitä ja kaivoin Corollaa tunnin verran hangesta, sain siitä kovan kuumeen ja olin kipeänä muutaman päivän.

Toyotalla on ollut WRC-auto mukana kahdessa edellisessä Arctic Lapland -rallissa. Viime tammikuussa Hänninen kävi kuittaamassa yleiskilpailun voiton, ja vuonna 2020 Kalle Rovanperä pokkasi ykköstilan Lapin lumilla.

WRC-autot jäivät historiaan rallin MM-sarjan pääluokasta kauden 2021 jälkeen. Ensi vuonna mestaruuksista taistellaan Rally1-luokituksen hybridikilpureilla.

Jyväskylässä majapaikkaansa pitävä Toyota ei ole tällä kertaa lähettämässä uutta hybridiautoaan napapiirille.

– Se olisi aikataulullisesti erittäin hankalaa, koska Monte Carlon ralli on heti seuraavalla viikolla. Jos aikaa olisi enemmän välissä, se olisi ollut mahdollista, tallipomo Latvala sanoo.

Tuoreimmat aiheesta

Ralli