Jari-Matti Latvala huokaa: "Urani huonoin vuosi" – tuore käänne vei tärkeän sauman

1:49imgToyotalta Hyundaille vaihtava Ott Tänak voitti kuljettajien maailmanmestaruuden.Vesa Pöppönen / AOP
Julkaistu 13.11.2019 06:20
Toimittajan kuva

Tuomas Hämäläinen

tuomas.hamalainen@mtv.fi

@TuoHamalainen

Toyotalla ajanut Jari-Matti Latvala myöntää kuluneen kauden olleen hänen uransa huonoin rallin MM-sarjassa. Konkarikuljettaja oli voittanut joka kausi vuodesta 2008 lähtien vähintään yhden kisan, mutta tänä vuonna tuokin putki tuli päätökseensä.

– Pakko minun on se sanoa, että tämä on minun urani huonoin vuosi, Latvala huokaa MTV Urheilulle.

LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalalta iso paljastus ensi kaudesta: Ajan varmasti MM-sarjassa

Latvalan, 34, kausi sisälsi lukuisia pohjakosketuksia ja keskeytyksiä. Hän summasi 13 kisasta 94 pistettä ja jäi MM-sarjassa seitsemänneksi. Suomalaiskuski on kuitenkin ilahtunut siitä, että hän kokee nopeutensa, olevan edelleen tallella.

– Positiivisesti täytyy sanoa, että on siellä kuitenkin yli 20 pohja-aikaa (22 kappaletta), on johdettu rallia ja on pari kolmatta sijaa. Kaudesta voi sanoa, että vauhti on ollut tosi hyvä. Se ei ole kadonnut.

11 peräkkäistä kautta kestäneen voitollisen putken päättymisen Latvala ei anna itseään lannistaa.

– Ehkä joskus joutuu antamaan jonkun pois, kun saa toisen tilalle. Tänä vuonna tuli kuitenkin yli 200 MM-osakilpailustarttia ja tulin kaikkien aikojen kokeneimmaksi kuljettajaksi. Ehkä se kompensoi sen, että sitä voittoa ei tänä vuonna tullut.

– Niinhän se menee, että ennätykset on tarkoitettu rikottaviksi ja ne jossain vaiheessa aina katkeavat. Täytyy vain katsoa, jos pystyy tekemään uusia.

Sekä Toyotan että Latvalan sopimustilanne on auki. Latvala valotti kuitenkin ajavansa ensi kaudella varmuudella ainakin yksi–kaksi MM-kilpailua, jos ei täyden kauden sopimusta saisi.

LUE MYÖS: Tommi Mäkinen paljastaa: Australian MM-ralliin oli viritteillä sääntömuutos – "Olisi vielä ollut loppuhuipentuman paikka"

Latvala oli valmistautunut taistelemaan Australian osakilpailussa Toyotalla vielä merkkimestaruudesta Hyundaita vastaan, mutta katsoi kauden viimeisen osakilpailun peruuntumisen olevan riehuvien maasto- ja metsäpalojen vuoksi ainoa vaihtoehto. Toteutuessaan kisa olisi antanut sopimusta jahtaavalle suomalaiselle vaikean kauden päätteeksi vielä yhden tilaisuuden näyttää.

– Totta kai jos viimeinen kisa olisi ajettu, se olisi näyttöjen osalta auttanut tilannetta. Se on ihan selvää.

Tuoreimmat aiheesta

Ralli