Jari-Matti Latvala julistaa: tämä asia tulee ratkaisemaan rallin MM-taistelun

1:13img
Jari-Matti Latvala: "kuskifiilis" ratkaisevassa roolissa kauden 2024 mestaruustaistelussa
Julkaistu 09.05.2024 16:09
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala uskoo, että rallin tämän kauden maailmanmestaruus ratkeaa puhtaasti kuljettajien väliseen paremmuuteen.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

LUE MYÖS: Kalle Rovanperältä huojentava tieto Portugalin MM-rallin alla

LUE MYÖS: Ei herkille! MM-rallin tähtikuljettaja joutui karmeaan tilanteeseen: "Koira oli keskellä tietä"

Neljättä kautta Latvalan komennossa oleva Toyota on hallinnut MM-sarjaa viime vuodet mielin määrin. Kuljettajissa Toyotan mestaruusputki ulottuu vuoteen 2019, valmistajissakin vuoteen 2021.

Täksi kaudeksi Hyundai teki kuitenkin merkittävän kehitysloikan ja voitti ensimmäisen kerran historiassaan kauden kaksi ensimmäistä osakilpailua. Tämän jälkeen tahtipuikkoa on kuitenkin heiluttanut taas Toyota, ja japanilaisvalmistaja johtaa MM-sarjaa seitsemän pisteen erolla korealaisvastustajaansa.

Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul sanoo jopa yllättyneensä omiensa suorituskyvystä ja viittaa tällä siihen, että isojen kehitysloikkien ottaminen on nykyisten sääntöjen puitteissa äärimmäisen vaikeaa.

LUE MYÖS: Kommentti: Odotus on ohi! Kalle Rovanperällä eväät täydelliseen tyrmäykseen

Kun autot ovat lähestulkoon toistensa veroiset, Latvalan katse mestaruutta määrittäviä tekijöitä haettaessa kääntyy kuljettajiin.

Se, mistä ero tehdään, on kuljettajafiilis, se, että kuskilla on rento, hyvä fiilis ja hän pystyy saamaan sen parhaan suorituksen aikaan. Tämä on ratkaisevaa tänä vuonna varsinkin, Latvala sanoo MTV Urheilulle.

Lausunnollaan Latvala viittaa paitsi tallien tasavertaisuuteen myös siihen, miten uusi pistesysteemi on alkukauden aikana osoittanut tasoittavansa kuljettajien ja tallien välisiä eroja suhteessa vanhaan.

Vanhan, vuosina 2017–2023 käytössä olleen pistesysteemin mukaan esimerkiksi Toyotan MM-johto olisi tällä hetkellä seitsemän pisteen sijaan 22 pistettä.

– Tasainen kilpailu on hyvä kaikille. Nykyisessä pistesysteemissä harmittaa, että voiton arvo on kadonnut. Kaverit, jotka olivat podiumilla Kroatiassa, eivät paljon hymyilleet. Mutta näin mennään, ja yritetään saada paras irti siitä, Latvala sanoo.

 – Uskon, että tänä vuonna mennään todella loppuun asti ennen kuin tulee ratkaisuja. Jos kaksi autoa keskeyttää sunnuntaina, se on täysi katastrofi. Silloin on tosi vaikea ajaa kiinni sitä. Mutta jos pystytään pitämään autot mukana niin, että sunnuntai onnistuu, luulen, että pisteet tulevat jakautumaan aika tasaisesti.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli