Tällä hetkellä ilman tallipaikkaa oleva Jari-Matti Latvala paljasti rallisivusto DirtFishille saaneensa tarjouksen rengasvalmistaja Pirelliltä.
Ensi kaudeksi täydellä vahvuudella MM-ralliin palaava Pirelli tarvitsi kokeneen testikuljettajan johtamaan kehitystyötään loppuvuodeksi, ja tehtävään palkattiin lopulta norjalaiskuski Andreas Mikkelsen.
Latvalan mukaan ennen Mikkelsenin palkkausta testikuskin työtä tarjottiin hänelle. Sopimuksen syntymisen esti kuitenkin se, että Pirelli käyttää testeissään yksityistiimi Saintélocin Citroën C3 WRC -autoa.
– Olisi ollut erittäin, erittäin mielenkiintoista tehdä töitä Pirellin kanssa, Latvala myöntää DirtFishille.
– Minulla on hyviä yhteisiä kokemuksia heidän kanssaan urani varrelta, mutta minun oli sanottava ei. Haluan olla lojaali Toyotaa kohtaan, enkä halua mennä ajamaan Citroënillä.
– Niin kauan kuin Toyota on mukana MM-rallissa, haluan olla siellä heidän kanssaan.
Latvalan oli tällä kaudella määrä vuokrata Toyotan kalustoa ja ajaa ainakin kaksi yksittäistä MM-rallia yksityiskuskina. Talvella ajetun Ruotsin rallin jälkeen ohjelmassa oli myös Jyväskylän ralli, joka peruuntui koronavirustilanteen vuoksi.
Latvala on sanonut aiemmin MTV Urheilulle haluavansa ainakin yhden kunnon näyttöpaikan kilpailukykyisellä kalustolla. Tänä vuonna hänen suunnitelmassaan ei ole enää kilpailla, joten tähtäimessä lienee ainakin Jyväskylän MM-ralli 2021.
35-vuotias suomalaiskuski sanoo DirtFishille tavoittelevansa täysimittaista paluuta kaudelle 2022, jolloin MM-rallissa otetaan käyttöön nykyistä riisutummat, uuden sukupolven WRC-autot.
– Tiedämme, että autot menevät enemmän sivuttain vuonna 2022, Latvala sanoo.
Latvalan mukaan syy edellä mainittuun muutokseen on auton aerodynaamisten ominaisuuksien heikkeneminen ja se, että autojen jousituksessa on vähemmän joustovaraa.
– Kun on vähemmän aerodynaamista pitoa, nopeudet mutkissa ovat hieman matalampia ja autot eivät mene niin suoraan – uskon, että se sopii hyvin ajotyyliini.
– Minulla on paljon tarjottavaa vuonna 2022, Latvala päättää.