Jari-Matti Latvala kritisoi rallipäättäjiä viime kuukausien vetkuttelusta. Suomalaiskonkari kokee, että päätöksenteko on jäänyt jo useasti liian myöhäiseksi.
Latvala ajoittaa kritiikkinsä alun viime vuoden marraskuuhun. Edelliskauden päätöskilpailuksi kaavailtu Australian MM-ralli peruttiin tuolloin vain pari päivää ennen sen käynnistymistä maan itärannikon maastopalojen vuoksi.
Latvala ajoi tämän jälkeen itsekin helmikuussa Ruotsin MM-rallissa, jonka järjestämisestä vallitsi tiestön huonon kunnon myötä viime hetkiin saakka epäselvyys. MM-rallisirkus siirtyi sittemmin Meksikoon, jossa kisattiin kaksi viikkoa sitten, vaikka valtaosa muusta urheilumaailmasta oli seisahtunut koronaviruspandemian myötä. Kisaa lyhennettiin lopulta viikonlopun aikana jättämällä sunnuntai ajamatta.
– Tällaisissa tilanteissa on oltu rallipuolella neljän–viiden kuukauden ajan. Oltiin Australiassa eikä saatu päätöstä aikaan, vaan ihan viime tinkaan odotettiin, ajetaanko sitä, ja ei sitten ajettu. Sitten oltiin Ruotsissa ja sen kelin kanssa odotettiin päätöstä, minkälainen kisa ajetaan, Latvala alustaa MTV Urheilulle.
LUE MYÖS: Koronapandemia kääntymässä Jari-Matti Latvalan eduksi – Tommi Mäkiseltä uusi kädenojennus? "Auttaa minua"
Meksikon osakilpailuun kohdistuneet pelot kävivät toteen, kun rallin MM-sarjan promoottori tiedotti viime perjantaina, että eräällä sen työntekijällä oli todettu kisan yhteydessä koronavirustartunta.
– Meksikossa se, että yksi päivä pudotettiin pois, ei enää tilannetta muuttanut. Sillä ei ollut turvallisuuden kanssa enää mitään tekemistä, koska se kilpailu oli aloitettu ja sinne oli menty. Olisi alun perin pitänyt miettiä turvallisuuden kannalta, kannattaako sitä kilpailua ajaa ollenkaan, Latvala sanoo.
"Päätökset liian myöhälle ja tiukalle"
Yksityistallin Toyotalla yksittäisiä kisoja tällä kaudella ajava Latvala ei ole mielipiteineen yksin. Myös Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen on kertonut kaipaavansa kansainväliseltä autoliitolta FIA:lta ja MM-sarjan promoottorilta jämäkkyyttä päätöksentekoon.
Latvala alleviivaa moneen otteeseen haastattelun aikana, että päätöksiä on pystyttävä tekemään nopeammin.
– Päätökset tuntuvat rehellisesti sanoen jäävän liian myöhälle ja tiukalle. Niitä pitää pystyä etukäteen tekemään.
Latvala muistuttaa, että rallissa on haluttu karsia taloudellisia kustannuksia ja huonolla päätöksenteolla tehdään tässäkin suhteessa hallaa.
– Logistiikka on varmasti isoin kustannus koko lajissa. Jos päätöksiä tehdään myöhään ja lennätetään porukkaa paikan päälle, se ei auta säästämään. Päätöksentekoa pitäisi etukäteen saada selkeämmäksi, Latvala naulaa.
MM-sarjasta on tuoreeltaan päädytty koronavirupandemian myötä siirtämään Portugalin ja Sardinian osakilpailut ja aiemmin oli lykätty jo Argentiinan kisaa. Seuraava, toistaiseksi siirtämätön kilpailu kalenterissa on heinäkuuksi kaavailtu Kenian MM-ralli.