Kansainvälisen autoliiton FIA:n rallipomo Yves Matton maalailee rallin MM-sarjalle kirkasta tulevaisuutta, kunhan koronakriisi on selvitetty. Belgialaisen antamaa lausuntoa pitää kuitenkin lukea varauksella, kirjoittaa MTV Urheilun rallitoimittaja Toni Heinonen.
Koronavirus on koetellut koko maailmaa ja siinä sivussa myös urheilua ja rallin MM-sarjaa. Isoja tapahtumia on peruttu ja siirretty.
Sama pätee myös rallin MM-sarjaan: toistaiseksi on päätetty kolmen osakilpailun siirtämisestä eikä vielä ole varmuutta, kuinka monta rallia tämän vuoden aikana pystytään ajamaan. Tai pystytäänkö ajamaan enää yhtäkään.
LUE MYÖS: Tommi Mäkisen Toyota-tiimille takaisku – FIA:n rallipomolta tiukka linjaus
FIA:n rallijohtaja Matton kertoi DirtFish-sivustolle, että koronan vaikutukset näkyvät ja tuntuvat pitkään moottoriurheilussa ja rallin MM-sarjassa. Samaan hengenvetoon hän sanoi uskovansa, että MM-ralli voi paremmin kriisin jälkeen.
Sitä sopii toivoa. Pari vuotta sitten MM-sarjan tulevaisuus vaikutti valoisalta. Tallit väänsivät tasaisesti erikoiskokeilla ja uusista tiimeistä huhuiltiin.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Viime vuonna tilanne synkistyi. Vuoden 2022 hybridisäännöistä väännettiin, ja Citroenkin lähti sarjasta. Jäljelle jäi vain kolme WRC-tiimiä, jotka eivät olleet samaa mieltä parin vuoden päästä tulevista uudistuksista.
Ja sitten tuli korona.
Ei ole liioiteltua sanoa, että rallin MM-sarjan tulevaisuus nykyisessä muodossaan on vaakalaudalla. Autonvalmistajat ottavat pahasti takkiinsa koronatilanteen vuoksi, ja ralli on markkinointikeinona äärimmäisen kallis. WRC-tiimit syövät kymmeniä ja taas kymmeniä miljoonia euroja kehitystyöhön ja WRC-autojen ajattamiseen eri puolilla maailmaa.
Nykyisessä tilanteessa on ohut kultareunus. Viimeistään nyt tallit ja autonvalmistajat ovat ryhtyneet vetämään yhtä köyttä, jotta kriisistä selvittäisiin edes jollain tavalla.
– Keskusteluja käydään ennakkoluulottomammin kuin aiemmin. Mikään asia ei ole tabu eikä kukaan suutu, kun pöydälle pistetään ideoita. Vielä pari viikkoa sitten samoja ideoita ei otettu hyvin vastaan, FIA-pomo Matton sanoi DirtFishille.
Tältä osin tilanne on varmasti juuri sellainen kuin Matton kuvailee. Mutta nyt päästään Citroenin ex-tallipäällikön lausuntoon, jota ei välttämättä kannata sulattaa faktana.
– Kaikki valmistajat ovat sanoneet minulle, että ne haluavat sitoutua vuoteen 2022 ja se on tärkein asia tulevaisuuden kannalta. Ja he ovat, ehkä enemmän kuin koskaan, vakuuttuneita lajin tulevaisuudesta sekä MM-sarjan pysyvyydestä ja ajatuksesta, että jokaisen kisan lähtöviivalla olisi 20 (tehdastiimin tukemaa) autoa, Matton kertoi.
Sori vaan, Yves, mutta minusta nämä puheet kuulostavat yltiöoptimistiselta sonnalta.
Kyllä, autonvalmistajat varmasti haluaisivat sitoutua MM-sarjaan pidemmäksikin aikaan. Mutta täysin toinen juttu on se, kuinka kannattavaa se on ja onko se ylipäätään mahdollista tässä tilanteessa.
Vakuuttuneita MM-sarjan tulevaisuudesta ja pysyvyydestä? Tuskinpa. Kukaan ei pysty sanomaan, millaiset arvet korona jättää maailmaamme, saati moottoriurheiluun. Nyt on erittäin vaikeaa olla vakuuttunut edes oman työpaikan pysyvyydestä.
Ja mitä tulee 20 WRC-autoon starttiviivalla, niin siinä on melkoinen suo rämmittävänä. Suosittelen laittamaan kunnolliset rallikumpparit jalkaan, Yves.