Kuljettajat kärsivät lauantaina huomattavista rengasongelmista lumella ajettavassa Ruotsin MM-rallissa. Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala sanoo, että moista ei saisi tapahtua.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Hyundain suomalaiskuljettaja Esapekka Lappi menetti pelin lauantaina rengasrikkoon kolmossijalla ajaessaan. Myös rallia johtanut mutta myöhemmin lauantaina toiseksi taipuneen Hyundai-kuski Craig Breenin eturengas laukesi. Lisäksi osansa rengastaistelusta saanut, kärkeen sittemmin kavunnut M-Sport Fordin Ott Tänak ehti tuhahtaa ongelmasta, että "kysykää Pirellin kavereilta".
KATSO MYÖS: Toyota töpeksi Kalle Rovanperän kanssa: "Kaksi vikaa aika hirveitä"
Kuskit joutuivat laajalti varomaan lauantaina renkaiden kanssa, kun talvirenkaista lähtivät pinnat irtoamaan. Toyotan Jari-Matti Latvala muistaa vastaavaa käyneen aiemmin lähinnä kansallisella tasolla.
– Se ei ole hyvä juttu. Ennen kaikkea sitä ei saisi tapahtua, mutta nyt näin on käynyt, Latvala sanoi.
Toyotan tallipomo arvioi ongelman johtuvan yhdistelmästä eri asioita.
– Jos tien pohjassa on soraa, joka kuumentaa nastaa, se nasta rupeaa elämään. Siihen päälle tosi nopeat jaksot, joissa mennään pitkän aikaa kaasu pohjassa pitkiä mutkia myöten. Sitten tulee ravistusta. Se aiheuttaa kuormaa, mikä repäisee pinnan irti.
KATSO MYÖS: Esapekka Lappia "v*tuttaa": "Ei ole ikinä tapahtunut tuollaista"
Latvala huomioi, että Rally1-autoja koskenutta ongelmaa ei nähty Rally2-autoilla. Rally1-menopeleillä päästään käytössä olevan voiman myötä mutkista huomattavasti vauhdikkaammin eteenpäin.
– Se on tässä Rally1:ssä, kun on voimaa käytössä. Se aiheuttaa lämpöä.
Latvala myös ruoti, miksi ongelmaa ei nähty viime vuonna. Kuuntele hänen kommenttinsa ylälaidan videolta.
Alla olevalla videolla C Moren asiantuntija Riku Tahko pohtii, pitäisikö rallirenkaita ongelman myötä muuttaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.