Rallin MM-sarjassa on odoteltu viime viikot ja kuukaudet kuumeisesti kuljettajauutisia ensi kaudelle. Ott Tänak ja Hyundai avasivat pelin lokakuun alussa, mutta muuten tallipaikkoja jouduttaneen jännittämään vielä kuukauden päivät.
LUE MYÖS: Toyotan suomalaispomolta yllättävä kommentti mestaruustaistelusta – tässä ovat Elfyn Evansin ainoat mahdollisuudet Kalle Rovanperää vastaan
LUE MYÖS: Esapekka Lappi laukoi kovaa kritiikkiä MM-rallipäättäjille – yksi kisa erityisesti tulilinjalla: "Tuntuu vain, että raha määrää"
Tänakin mittaluokan siirtoja tuskin enää nähdään, vaikka kaikki on moottoriurheilumaailmassa tunnetusti toki mahdollista. Suomalaisittain yksi mielenkiintoisimmista asioista tulevina viikkoina on se, monellako Rally1-autolla Hyundai aikoo ensi kauteen lähteä. Tämä vaikuttaa suuresti siihen, miltä ensi kausi näyttää Esapekka Lapin ja Teemu Sunisen osalta.
Villeimmissä huhuissa on väläytelty, että Lappi voisi jopa palata ensi kaudeksi Toyotalle, talliin, josta hän lähti viime kauden päätteeksi saatuaan kilpailijaleiristä koko kauden kattavan sopimuksen.
Toyotalta tuskin on tarjolla täyden kauden sopimusta, mutta selvää on, että kun Hyundailla ajavat ensi kaudella sekä Tänak että Thierry Neuville, taistelu valmistajien mestaruudesta tulee olemaan tätä vuotta kovempaa ja Toyota joutuu miettimään, onko esimerkiksi Takamoto Katsuta riittävän nopea ja varma kuljettaja kolmanteen autoon.
Katsuta on ajanut Toyotalla vuodesta 2020, samoin kuin Kalle Rovanperä, Sébastien Ogier ja Elfyn Evans. Tallipäällikkö Jari-Matti Latvala on monesti sanonut, ettei tallilla hänen mielestään ole mitään tarvetta lähteä vaihtamaan keskenään hyvin toimeen tulevia kuljettajia toisiin.
– Totta kai se, että on hyvä tiimihenki, tarkoittaa myös sitä, että kuljettajien välinen henki on hyvä ja he tekevät yhdessä töitä tavoitteiden saavuttamiseksi, että tiimistä tulee mestari samalla, kun he ajavat itse omasta mestaruudesta. Sillä on iso merkitys, Latvala sanoi Keski-Euroopan MM-rallin yhteydessä MTV Urheilulle.
Malttamattomille Latvalalla oli sopimusjulkistuksista valitettavia uutisia kerrottavanaan.
– Todennäköisesti menee Japaniin. Hyvältähän se näyttää tällä hetkellä, mutta kyllä me joudumme sinne asti odottamaan, että mitään voidaan julkaista.
Kausi 2023 päättyy Toyotan kotikisaan Japanissa 16.–19. marraskuuta.
Talli on yleensä julkaissut kokoonpanonsa kerralla, ja neljänä viime vuotena julkaisu on aina venynyt kauden viimeisen osakilpailun yli.