Konkarikuljettaja Jari-Matti Latvala starttaa ensi viikolla Monte Carlossa jo uransa 13. täyteen kauteen rallin MM-sarjassa.
Vuosi 2018 meni piloille jo keväällä, kun Latvala koki viisi perättäistä keskeytystä. Suomen MM-rallin kolmannesta sijasta heinäkuussa alkoi kuitenkin nousu, joka huipentui Australian rallin voittoon marraskuussa.
Latvalan hankaluuksien taustalla oli Yaris WRC:n luotettavuusongelmat, vaikka matkaan mahtui myös omia virheitä. Itseluottamus oli kadoksissa, mutta myös koko strategia kauteen saattoi olla väärä.
- Täytyy sanoa, että oli väärä ajatusmaailma lähteä ajamaan rauhassa ja tavallaan liian varmasti. Siinä tilanteessa minun vauhti meinasi kadota. En lähde sillä mielellä nyt. Keskityn vain omaan ajooni, kuten tein viime vuonna jälkimmäisellä puoliskolla. Katsotaan mitä se tuo tullessaan, Latvala summasi MTV Urheilulle.
- Jos yrittää olla liian varovainen, vauhti katoaa. Pitää ajaa hallituilla riskeillä. Varsinkin raffeissa kisoissa vauhti täytyy sovittaa olosuhteisiin. On pidettävä kovaa vauhtia yllä, mutta renkaita tai jousitusta ei saa rikkoa. Sitä pitää vähän miettiä.
Kalustosta tuurilaisen menestys ei ainakaan jää kiinni. Kauden 2018 jälkimmäisellä puoliskolla Ott Tänak ajoi kolme voittoa ja Latvala yhden. Yaris WRC oli se mittari, johon muut tiimit vauhtiaan vertasivat.
- Auto on varmasti nopein auto tässä sarjassa. Kyllä se on nyt enemmän kuskeista kiinni, Latvala sanoi.
Mestaruus yhä haaveena
Tänak on Toyotan ykköskuski, vaikka sitä ei ääneen tallissa tunnusteta. Latvala ei kuitenkaan halua lähteä uuteen kauteen nöyristelemään.
- Me olemme Miikkan (kartturi Anttila) kanssa olleet toisia ja kolmansia MM-sarjassa sekä voittaneet tallimestaruuksia. Ne ovat hienoja saavutuksia, mutta vielä minulla on nälkää ja paloa taistella rallien voitoista ja ehkä jonain päivänä olla jopa se mestari, Latvala fiilisteli.
- Se on unelma. Tavallaan sellainen kultainen tavoite, mikä ei ole vielä minulta onnistunut, mutta se vaatii täydellistä sarjaa. Pitää olla tasaisesti hyvillä sijoilla. Sitten jos loppukaudesta on mahdollisuus hyökätä, niin on pakko yrittää.
Helppoa mestaruuden saavuttaminen ei kuitenkaan ole. Citroenille siirtynyt, kuusi edellistä MM-titteliä valloittanut Sebastien Ogier on jälleen se kuski, jonka kaikki yrittävät lyödä.
- Kuten on nähty, on sama mies voittanut kuusi kertaa mestaruuden ja sitä ennen sama mies (Sebastien Loeb) yhdeksän kertaa. Monet ovat olleet lähellä. Minusta mestaruutta ei kannata liikaa miettiä ensimmäisen puolikkaan vuoden aikana, Latvala suunnitteli.
- Pitää vain keskittyä hyviin tasaisiin suorituksiin. Loppukaudesta sitten nähdään, mikä on tilanne ja voiko vielä puristaa.